Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
02. april 20132013-980
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 405:
Ministeren bedes gøre rede for personalesituationen for Banedanmarkssikringsmontører, herunder hvorfor så mange sikringsmontører siden 1. juli2012 har taget deres afsked og søgt til private virksomheder, samt hvad dettevil betyde for såvel den løbende vedligeholdelse af infrastrukturen, som for dekommende meget store anlægsopgaver, og for det samlede omkostningsniveau.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:”I perioden fra 1. juli 2012 til marts 2013 tog 12 sikringsteknikere/montørerderes afsked fra Banedanmark. Fire af disse skyldes fratrædelser til pension. Tilsammenligning i samme periode 2011-2012, fratrådte seks sikringsteknikere/montører, hvoraf én fratrædelse skyldtes pension. Siden 1. juli 2012 er derdermed tre sikringsteknikere/montører mere, end i tilsvarende periode åretforinden, der har valgt at fratræde deres stilling, uden at det har forbindelse tilpensionering. Det er Banedanmarks vurdering, at opsigelsen af rammeaftalenmed DJ Elektropersonalet, er den overvejende årsag til stigningen ifratrædelser.Banedanmark undersøger i øjeblikket, hvilke af de opgaver, som i dag bliverløst af sikringsteknikere/montører, der med fordel kan udføres af andrefaggrupper, såsom elektrikere, med henblik på, at sikringsteknikere kanplanlægges til at udføre de opgaver, der kræver den sikringstekniskeuddannelse. Derudover ansætter Banedanmark pt. elektrikere i akutjob, hvilketkan hjælpe med gennemførelse af normopgaver indenfor sikring.Fratrædelserne forventes dermed ikke at have betydning for den løbendevedligeholdelse af infrastrukturen.”MedvenlighilsenHenrik Dam Kristensen