Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. april 20132013-953
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 400:
Vil ministeren redegøre for prisen pr. brugt dobbeltdækkervogn i aktstykke nr.68 om køb af 46 dobbeltdækkervogne til DSB, § 28 Transportministeriet,Finansudvalget, 2012-2013 sammenholdt med prisen pr. dobbeltdækkervognfor leasingselskabet Railpool GmbH, hvor det af pressemeddelelse af 14.oktober 2008 på www.railpool.eu/en/infocenter fremgår, at selskabet i 2008har indkøbt 45 dobbeltdækkervogne fra Bombardier til videreudlejning tilDSB?Svar:
Købsprisen, som fremgår af Akt 68, afspejler markedssituationen. DSB harselvsagt forud for købet af de 46 vogne afsøgt markedet for billigerealternativer.Baggrunden for købet af dobbeltdækkervognene var dels den fortsat storeusikkerhed vedr. IC4 og dels, at det er væsentligt billigere at eje materielfremfor at leje det.De 45 dobbeltdækkervogne, som tilbage i 2008 blev lejet hos Railpool, blevlejet for en 5 årig periode til en lejeomkostning svarende til en årlig omkostningpå ca. 2,7 mio. kr. pr. år pr. vogn, jf. Akt 195 (vedlagt).Til sammenligning er den årlige omkostning ved købet af de 46 vogne hosRailpool til 650 mio. kr. på ca. 1,1 mio. kr. pr. vogn forudsat en restlevetid på 20år og 5 % rente.Det svarer til, at der har været en meromkostning i størrelsesordenen 70mio.kr. årligt ved at leje frem for at eje de 45 dobbeltdækkervogne i de 4-5 år,de har været lejet hos Railpool.
Medvenlighilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2