Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1176870_0001.png
1176870_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 40:

Vil ministeren redegøre for, hvordan periodekort, som f.eks. kort til pendlereog ældre personer, kan indarbejdes i Rejsekortet, så pendlere og ældrepersoner ikke både skal have et Rejsekort til "almindelige" rejser" og etsupplerende kort?

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt Rejsekort A/S, som oplyser:”Der udvikles tre typer af rejsekort i rejsekortsystemet:Rejsekort med e-pung: Kan anvendes overalt. Rejsens pris trækkes altid fra e-pungen. Der optjenes rabat i.f.t. de sidste 3 måneders rejser. Er i drift i dag ogbenyttes allerede af mange pendlere.Afhængig af hvor stor rabatten sættes af trafikselskaberne på de højesterabattællere er dette rejsekort attraktivt for mange pendlere, der således kunskal have et rejsekort.Rejsekort med e-pung og periodekort med validering og a conto træk: Kananvendes overalt. Der trækkes forudbetaling for rejsen, som tilbagebetales, hvishele rejsen er indenfor periodekortets gyldighedsområde. Rejser ind i eller udaf eller udenfor periodekortets gyldighedsområde prisfastsættes som på etalmindeligt rejsekort med e-pung. Vælger trafikselskaberne at udbyde dettekort er der også her tale om en et-kortsmodel.Rejsekort med periodekort (uden e-pung) : Kan kun anvendes indenforperiodekortets gyldighedsområde. Rejser udenfor afvises. Vælges denne modelat blive udbudt som almindeligt periodekort, vil kunderne, ligesom i dag, skullesupplere deres periodekort med andre rejsehjemler ved rejser ind/ud ogudenfor periodekortområdet. Her er altså tale om en to-kortsmodel.Valget af hvilke typer af rejsekort, der tilbydes hvilke kunder ligger itrafikselskaberne, og beslutningen er ikke truffet endnu. Trafikselskaberne eropmærksomme på de udfordringer, der er i.f.t. periodekort og det ermagtpåliggende for selskaberne at lave løsninger, som bliver gode forkunderne.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen