Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1233881_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. april 20132013-959
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 395:

Har ministeren overvejet, om de 13,9 mia. kr. der, jf. regeringsudspilletTogfonden DK, planlægges anvendt til at reducere rejsetiden med 24 min. påstrækningen Århus-Odense, kunne anvendes mere optimalt med henblik på atoptimere mobiliteten i Danmark?

Svar:

Jeg skal for god ordens skyld præcisere, at det kun med enkelte lyntog påsærlige afgange er muligt at tilbagelægge turen mellem Aarhus og Odense på 1time og 24 minutter. Intercitytogene kører i dag på 1 time og 38 minutter fraAarhus til Odense og time-lyntogene på 1 time og 33 minutter.Det er vurderingen, at ingen andre investeringer i den kollektive trafik vilbidrage til at øge brugen af togtrafikken så meget, som timemodellen gør. Denforeløbige vurdering på baggrund af Trafikstyrelsens screening af linjeføringerfor timemodellen og banebetjening af Østjylland fra marts 2011 er således, atde forudsatte anlægsinvesteringer og hurtigere rejsetider Odense – Aarhus,forudsat at 1 og 2 etape af timemodellen er gennemført, vil give 2½ mio. ekstrarejser om året. Trafikstyrelsen gennemfører p.t. bl.a. nøjere økonomiske ogefterspørgselsmæssige analyser af timemodellen.Jeg kan til sammenligning nævne, at staten ved etablering afmotorvejsstrækningen gennem Silkeborg (Funder-Låsby) anvender 6,6 mia.kr.(2013-priser), som ifølge VVM-redegørelsen vil give den enkelte trafikant entidsbesparelse på ca. 12 minutter.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen