Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. marts 20132013-942
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Damgaard Larsen (V).Spørgsmål nr. 392:
Transportministeren bedes oplyse, hvorfor de sjællandske pendlere alligevelikke får forbedret sædekapaciteten med 1.200 togsæder som lovet af regeringeni 2012, men kun med 120 sæder?Svar:
Når DSB i dag lejer 112 dobbeltdækkervogne, er det - som det formentlig erspørgeren bekendt - en konsekvens af forsinkelsen af IC4.Dobbeltdækkervognene anvendes i stedet for de IC3-tog, som skulle frigøresved indsættelsen af IC4 i fjerntrafikken.Indsættelsen af IC4 som fjerntog er desværre stadig behæftet med nogenusikkerhed.DSB har nu sikret 46 dobbeltdækkervogne, ombygning af de 6 EA-lokomotiverog opgradering af en del af IR4-togene. Vi har dermed sikret os mod den værsteafhængighed af, hvornår og hvor meget IC4 kommer i drift i de nærmeste år.Det har for forligskredsen været vigtigt at sikre de 46 dobbeltdækkervogne, damuligheden opstod.I forhold til at fremskaffe yderligere kapacitet ud over de 46 vogne, så må detbero må en nærmere vurdering, hvordan dette håndteres.Med lanceringen af Togfonden DK er forudsætningerne for fremtidensjernbanedrift fundamentalt ændret. Vi bør derfor sikre os, at de tog, vi har afsatpenge til i Aftalen om bedre og billigere kredsen også er forberedt på demuligheder timeplanen og elektrificeringen medfører.Med venlig hilsen
Medvenlighilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2