Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1175782_0001.png
1175782_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. november 20122012-3239
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 37:

Vil ministeren som opfølgning på svar på TRU alm. del - spm. 988,folketingsåret 2011-2012, redegøre for, hvornår og hvor meget af denkompensation, som DSB har modtaget fra AnsaldoBreda, der er tilbagebetalt tilden danske stat jf. Kommissionens afgørelse af 24. februar 2010 vedrørendekontrakter om offentlig trafikbetjening mellem Transportministeriet og DanskeStatsbaner, Artikel 3, side 62.

Svar:

Det fremgår af orienteringen fra DSB til TRU af 20. maj 2009 (TRU alm. del)Folketingssamlingen 2008-09, at den samlede kompensation var på 2,25 mia.kr. Kompensationen indeholder de 0,25 mia. kr., DSB modtog i 2005.Det fremgår af orienteringen til TRU, at de 1,5 mia. kr. ville blive betalt i 3rater, mens 0,5 mia. kr. vil bestå af et nedslag i prisen på reservedele/service.Det fremgår endvidere at, at DSB planlagde at anvende kompensationen på2,25 mia. kr. til følgende:0,8 mia. kr. til færdiggørelse, opgradering og forbedring af toget,0,7 mia. kr. til erstatningsmateriel med videre og0,5 mia. kr. til en ambitiøs rettidighedsplan for fjern- og regionaltog.0,25 mia. kr. havde DSB allerede modtaget i henhold til aftale franovember 2005. Disse 250 mio. kr. er udbetalt som ekstraordinærtudbytte, jf. § 28.11.66.60 finanslov 2007.
I forhold til de resterende 2 mia. kr. fra forliget mellem DSB og AnsaldoBredaer disse derfor ikke udbetalt til staten.
Det fremgår af Kommissionens afgørelse af 24. februar 2010 punkt 373:Side 2/2
”Kommissionenpræciserer i den sammenhæng, at hvistvistbilæggelsesprocedurerne (gennem forlig, voldgift eller domstolene)mellem DSB og AnsaldoBreda for den forsinkede levering skulle føre til enanerkendelse af visse skadevirkninger for DSB, hvis disse skadevirkningervedrører indsættelsen af lejet rullende erstatningsmateriel, og hvis derindrømmes kompensation fra AnsaldoBreda til dækning heraf, vil denneerstatning skulle tilbagebetales til den danske stat, fordi sidstnævnte harovertaget omkostningerne herved i kraft af tillægskontrakterne.Kommissionen finder det nødvendigt at pålægge den danske stat en betingelseherom.”DSB er således alene forpligtet til at tilbagebetale kompensation i det fald dervil være tale om at transportministeriet overtager de omkostninger, som DSBhar til fx erstatningsmateriel og færdiggørelsen af IC4- og IC2-togene.DSB’s anvendelse af midlerne fremgår af min besvarelse af spørgsmål 79 (TRUalm. del samling 2011-12).
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen