Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1225725_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20132013-820
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 365:

Når det i svar på TRU alm. del – spm. 290 hedder, at København H kan klareen "betydelig efterspørgselsstigning", da bedes gjort rede for, hvorforministeren så ikke stopper det strategiske analysearbejde omstationskapaciteten på København H, der har fundet sted siden 2011.

Svar:

Baggrunden for, at spørgsmålet om kapaciteten på KøbenhavnsHovedbanegård er emnet for en strategisk analyse er, at det kan væreinteressant at se på en udvidelse af sporkapaciteten på Hovedbanegården –også på trods af, at den nye bane København-Ringsted ikke kræver udvidelser ibanekapaciteten på Hovedbanegården.Jeg mener, at det er hensigtsmæssigt, at også fremtidige udviklingsmulighederfor Københavns Hovedbanegård vurderes, både fordi analysen potentielt kanpege på muligheder for forbedringer og fordi ønsker til og behov for betjeningog kvaliteten af trafikafviklingen kan ændre sig i fremtiden.Desuden kan det bemærkes, at Forligskredsen bag Bedre og billigere kollektivtrafik har afsat 5 mio. kroner til en analyse af sammenhængende kollektivttrafiknet i Hovedstadsområdet med fokus på nye trafikknudepunkter. Denneanalyse vil inddrage den igangværende analyse af udbygning af kapaciteten vedKøbenhavns Hovedbanegård.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen