Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1225713_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20132013-819
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 363:

Ministeren bedes gøre rede for modsætningen mellem svar på TRU alm. del –spm. 290 vedrørende kapacitetsforholdene på København H, og følgende svarpå TRU alm. del fra ministerens forgængere, der alle peger på det modsatte: nr.1210, 1285 og 1286 (2009-2010) og nr. 938, 964, 967, 988, 1214 (2010-2011, 1.samling) samt notat af Alex Landex, DTU: Station Capacity, der især handlerom en udbygning af kapaciteten på København H.

Svar

Jeg ser ikke nogen modsætning mellem svarene på TRU spørgsmålene. I svarpå TRU spørgsmål 290 redegøres for, at den nye køreplan, som er lagt til grundfor beslutningsforslaget om en ny bane København-Ringsted, kan findesærdeles god anvendelse uden nogen udbygning af banegårdskapaciteten iKøbenhavn.Det stemmer overens med svar på TRU spørgsmål 1210. Der regnes jf.trafikplanen med ca. 50 procents forøgelse af transportomfanget målt ipersonkilometer frem mod 2027, og svaret på spørgsmål 1210 oplyser, atperronkapaciteten på Københavns Hovedbanegård vil være tilstrækkelig selvmed en fordobling af personkilometerne, såfremt tilvæksten i transportarbejdetikke fordeler sig ugunstigt skævt over driftsperioden.Desuden henviser de fleste af besvarelserne - som nævnes i nærværendespørgsmål – til, at der foretages en strategisk analyse af stationskapaciteten påKøbenhavns Hovedbanegård. Denne analyse er igangsat med afsæt i ”En grøntransportpolitik” og skal være færdig til behandling i efteråret 2013.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen