Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1229002_0001.png
1229002_0002.png
1229002_0003.png
Talepapir til besvarelse af Samrådsspøgsmål QVil ministeren, jf. artiklen ”DSB afviser Folketingets ”gave” på ti nyedobbeltdækkere” i Ingeniøren den 11. december 2012, redegøre forprocessen omkring købet, herunder:
– Hvorfor har DSB tilsyneladende ikke været taget med på råd iforbindelse med indkøbet?
– Hvorfor har regeringen tilsyneladende ikke undersøgt, om DSB harbrug for de ti dobbeltdækkere?
– Er det normalt procedure ikke at tage DSB med på råd i forbindelsemed materielindkøb?
Når DSB i dag lejer 112dobbeltdækkervogne, er det - som detformentlig er spørgeren bekendt - enkonsekvens af forsinkelsen af IC4.Dobbeltdækkervognene anvendes istedet for de IC3-tog, som skulle frigøresved indsættelsen af IC4 i fjerntrafikken.Indsættelsen af IC4 som fjerntog erdesværre stadig behæftet med nogenusikkerhed.
Side 2/3
Jeg anser det derfor som rettidig omhu,at der med indgåelsen af aftalen ombedre og billigere kollektiv trafik blevafsat penge til at sikre dels fastholdelsenaf den nuværende kapacitet afdobbeltdækkervogne dels etkapacitetsløft på 10 vogne for atmuliggøre bedre pladsforhold end i dag.Historien har desværre vist, at det erklogt at udvise forsigtighed i forhold til,hvornår vi kan regne med IC4-toget kanvære i drift.Med beslutningen om at afsætte 660mio. kr. til dobbeltdækkervogne harforligskredsen – lidt populært sagt –købt en forsikring i forhold til eneventuel yderligere forsinkelse af IC4.I forhold til de konkrete spørgsmål om,hvorvidt DSB har været inddraget, kan
Side 3/3
jeg oplyse, at DSB har været inddragetløbende i perioden op til forligskredsensbeslutning om at forsikre passagerernemod en eventuel yderligere forsinkelse afIC4. Der har således været drøftelsermellem mit departement og DSB ommaterielanskaffelserne – herunderdobbeltdækkervognene – på møder den29. marts, den 13. april og den 25. april2012.