Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1219941_0001.png
1219941_0002.png
1219941_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. februar 20132013 - 633
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraBenny Engelbrecht (S).

Spørgsmål nr. 355

Ministeren bedes redegøre for sine indstillinger til rådsmødet (transport,telekommunikation og energi) den 11. marts 2013 for så vidt angårtransportdelen.

Svar:

Hermed fremsendes skriftlig redegørelse for indstillingerne til rådsmødet forEU’s transportministre, der finder sted den 11. marts 2013. Nedenstående sagervil blive forelagt Europaudvalget den 1. marts 2013. Der er tre sager pådagsordenen, og de forelægges til orientering.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets ”FjerdeJernbanepakke”Første sag drejer sig om forslaget til en fjerde jernbanepakke. Pakken er megetomfattende. Den indeholder seks forslag, der blandt andet handler ommarkedsåbning, konkurrence, sikkerhed og interoperabilitet. Det er alenepakkens forslag om interoperabilitet, der er på Rådets dagsorden tilorienterende debat. Resten af pakken præsenteres senere.Der udarbejdes pt. mere detaljerede grund- og nærhedsnotater for de enkelteforslag, som vil blive oversendt til udvalget efterfølgende. Forhandlingerne afpakken er på nuværende tidspunkt på et meget tidligt stadie, ogmedlemslandenes positioner lægger ikke fast.Formålet med pakken er – på længere sigt – at skabe bedre kvalitet og flerevalgmuligheder inden for jernbanetransporten i Europa. Kommissionen peger ipakken på, at jernbanens andel af det samlede transportmarked fortsat erbeskeden. Dette skyldes ifølge Kommissionen manglende markedsadgang ogkonkurrence.
Regeringen er generelt positiv over for de forslag, der kan være medvirkende tilat udvikle jernbanesektoren, så flere passagerer og mere gods kommer over påskinnerne. Det er dog vigtigt, at der ikke skabes unødig administration forjernbanesektoren.I det konkrete forslag om interoperabilitet vil Kommissionen gøre det letterefor jernbanevirksomheder at køre på tværs af landegrænserne. Hensigten medforslaget er, at de forskellige nationale systemer skal kunne virke sammen påen sådan måde, at det ikke hindrer grænseoverskridende trafik. For at opnå ensådan interoperabilitet, foreslås en harmonisering af de tekniske regler og afprocedurer for godkendelse af køretøjer og visse dele afjernbaneinfrastrukturen.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omindberetning af episoder inden for civil luftfartNæste sag er forordningsforslaget om indberetning af begivenheder inden forden civile luftfart i Europa. Det overordnede formål med forslaget er atreducere antallet af flyulykker. Kommissionen vil forbedre indberetningen afsåkaldte ”begivenheder” inden for den civile luftfart i Europa.Begrebet omfatter enhver begivenhed, som vil kunne få betydning forluftfartssikkerheden.Da luftfartssikkerheden i Danmark allerede er meget høj, vurderes det, atforslaget hovedsageligt vil bidrage til en harmonisering af området påeuropæisk plan. Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over forforslaget. Store dele af forordningens tiltag, især de obligatoriskeindberetninger, er på nuværende tidspunkt gældende dansk ret. Reglerne vildog medføre en mindre udvidelse af de indberetningspligtige luftfartøjer.I Danmark er der straffrihed for de typer begivenheder, der er omfattet afindberetningspligten i den danske regulering på området. Med forslagetindføres en pligt til at retsforfølge i tilfælde, hvor der er udvist ”grovuagtsomhed”. Dette vil medføre en ændring af luftfartsloven.Tidligere dansk erfaring har vist, at der er risiko for, at begivenheder ikkeindberettes, hvis indberetningen eventuelt kan føre til strafforfølgning. Derforvil man fra dansk side arbejde for, at forslaget vil overlade fleksibilitet i forholdtil, at det skal være valgfrit, om landene vil straffe eller ej og dermed sikre, atden danske ordning med straffrihed kan opretholdes.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv ometablering af infrastruktur for alternative brændstofferSidste punkt på dagsordenen er forslaget til direktiv om etablering afinfrastruktur for alternative brændstoffer samt den tilhørende meddelelse fra
Side 2/3
Kommissionen. Såvel direktivforslaget som meddelelsen er sat på Rådetsdagsorden til præsentation samt udveksling af synspunkter.Kommissionens overordnede formål med forslaget er at sikre opbygningen afinfrastruktur for de alternative brændstoffer i transportsektoren og at sikre, atder skabes fælles tekniske specifikationer for infrastrukturen i EU. Ifølgeforslaget skal landene begynde en policy-udvikling af, hvordan de vil sikreudrulningen af infrastrukturen. Desuden skal landene også have etableret etkonkret omfang af infrastruktur til tankning og opladning af alternativedrivmidler som el, naturgas og brint. Direktivforslaget udgør en helt ny tilgangtil EU-lovgivning på området. Derfor har Regeringen behov for at granskeindholdet meget grundigt.Der er nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal se på netop dettespørgsmål. Når gruppens arbejde er færdigt, vil Regeringen tage konkretstilling til forslaget.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen