Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1248934_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. maj 20132013-565
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 340:

Ministeren bedes redegøre for, om DSB Øresund i dag lejer togmateriel ud tilandre operatører, f.eks. DSB SOV, når der ikke mere er brug for det påKystbanen, og i så fald redegøre for, hvilket materiel det drejer sig om og ihvilket tidsrum.

Svar:

Det er ikke korrekt, at DSB Øresund i dag lejer togmateriel ud til andreoperatører, f.eks. DSB SOV når der ikke mere er brug for det på Kystbanen.De togsæt, der skal bruges til togbetjeningen af strækningen Helsingør –Landegrænsen, stilles til rådighed for DSB Øresund af Transportministeriet.DSB Øresund er forpligtet til at anvende disse p.t. 53 togsæt på den bedstmulige måde i forhold til passagerernes behov.Transportministeriet og DSB har aftalt at de 20 togsæt, som alene kan køre påden danske side af Øresund, kan tilbagelejes til DSB. Tilbagelejeordningen måikke medføre forringelser i DSB Øresunds ydelse og omfatter således kun detogsæt, som DSB Øresund ifølge sin omløbsplanlægning kan undvære, nårkontraktens ydelse ikke må forringes. I hvilket tidsrum, de enkelte togsættilbagelejes, vil være afhængigt at DSB Øresunds omløbsplanlægning.Hvis tilbagelejen medfører, at DSB Øresund leverer en dårligerekvalitet/leverer forsinket, vil DSB Øresund skulle betale bod og eventuelerstatning i overensstemmelse med kontrakten med Transportministeriet.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen