Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1248905_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. maj 20132013-564
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 337:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan Kystbanens regularitet og køreplanikke forringes, hvis der fjernes 30 togsæt, jf. følgende udtalelse fra adm.Direktør i DSB Jesper T. Lok i Børsen 14. januar 2013: ”Ser man på, hvordanman kan kombinere ruter, er der teoretisk en mulighed for at spare mere end30 togsæt om året. Altså når man er færdig med at køre Helsingør-Københavnog vender, kan man i stedet bruge togsættet i en anden del af Danmark. Det ernogle helt klare mønstre, der passer utrolig godt sammen.”

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt for DSB, som oplyser:”Der er ikke tale om, at der kan overføres 30 togsæt fra Kystbanen til øvrigeDSB. I udtalelsen fra Jesper Lok, er Kystbanen blot nævnt som et eksempel påde netværksfordele, der er ved en sammenhængende jernbanetrafik. Kystbanenudgør i denne forbindelse en delmængde af de 30 flere tog, som en tilsvarendeopdeling af hele DSB’s produktion vil betyde. Erfaringerne fra såvelKystbaneudbuddet som udbuddet i Midt- og Vestjylland viser, at opdelingmedfører et samlet merforbrug af materiel.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen