Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1249530_0001.png
1249530_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. maj 20132013 - 501
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 324:

Ministeren bedes, jf. artikel i BT "DSB snyder pendlere" den 2. februar side 11,redegøre for, om det er korrekt, at DSB ikke udbetaler erstatninger til passage-rerne, når togafgange på Kystbanen aflyses?

Svar:

Ved en ’akutaflysning’ forstås, ataflysningen ikke er varslet 24 timer inden,toget skulle have kørt.Det er korrekt, at DSB Øresundikke udbetaler erstatning til passagererne, nårtogafgange på Kystbanen akutaflyses.Baggrunden herfor er en aftale fra september 2009 mellem DSB Øresund ogTrafikstyrelsen, hvorefter DSB Øresund ikke skulle udbetale erstatning vedakutaflysninger.I september 2009, hvor der var en meget lav rettidighed, vurderede Trafiksty-relsen efter det oplyste, at DSB Øresund ville få et større incitament til at gen-oprette trafikken, hvis passagererne ikke kompenseredes ved akutaflysninger.Frem for at lade en række togafgange være forsinkede, kunne DSB Øresundherefter – uden betaling til passagererne for akutaflysninger – aflyse de megetforsinkede tog og ”starte forfra” med ikke-forsinkede tog, dvs. genoprette tra-fikken. Dette ville give mange passagerer den fordel, at de i mindre grad villeblive ramt af forsinkede tog, men selvfølgelig også den ulempe, at de ikke villemodtage kompensation for akutaflysninger.DSB Øresunds praksis for udbetaling af erstatninger ved akutaflysninger ersåledes i overensstemmelse med kontraktgrundlaget med staten, jf. det i 2009aftalte.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen