Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1213550_0001.png
1213550_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. februar 20132013-496
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Preben Bang Henriksen (V).

Spørgsmål nr. 322:

Henset til, at den nordjyske befolkning og det nordjyske erhvervsliv i væsentligomfang er berørt af påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden og denforeløbig 11 måneders reparationstid, uden at kunne få klarhed over årsagen tilden eksorbitante reparationstid, endsige færdiggørelsestidspunktet, ønskesministerens nærmere redegørelse for de arbejder, der pågår, herunder enbeskrivelse af de mangler ved det tidligere arbejde, der betød, at arbejdet blevoverdraget til den nuværende underentrepenør.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser at:”I forbindelse med entreprenørens og Banedanmarks kontrol af de udførtereparationer af svejsningerne på broelementerne til broklappen, identificeredeset større antal svejsefejl, der skulle udbedres inden den afsluttendesandblæsning, maling og klapmontage.Totalentreprenøren udskiftede ultimo december 2012 den hidtidige polskeunderentreprenør til en dansk underentreprenør. Udskiftningen skyldtes denmanglende fremdrift af fejludbedring hos den polske underentreprenør i løbetaf december 2012. Den danske underentreprenør ændrede metode tiludbedring af svejsefejl, og påbegyndte primo januar 2013 at bruge denne medgodt resultat.Udbedringen af svejsefejl er færdiggjort og maling af broen er påbegyndt 4.februar, og der vil efterfølgende ske montering af spor mm. på klappen, ligesomden skal monteres på selve broen og afprøves inden den endelige trafikaleibrugtagning.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2