Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1215997_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132013-419
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 310:

Kan ministeren bekræfte, at når fejlfinding og sikring i København den 1.februar 2013 overgår til 3-holdsskift á 4 mand, så vil der med det nuværendeantal ansatte ikke være medarbejdere til at udføre almindeligt vedligehold påsignaler, sporskifter samt øvrige opgaver. Ministeren bedes i den forbindelsegøre rede for, hvilket personel, der så skal klare disse opgaver, og hvem derbetaler merudgiften.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser, at dette ikke kanbekræftes. Banedanmark oplyser endvidere at:”Indførelse af 3-holdskift på hverdage i Sikring Hovedstaden betyder, at dermandag til fredag er sikringspersonale på arbejde til at løse bådefejlretningsopgaver og almindeligt normbaseret vedligeholdelsesarbejde. Nårder ikke er fejlretningsopgaver, løser sikringspersonalet således norm- ogtilstandsopgaver.Banedanmark har beregnet, at der er så mange og hastende opgaver indenforsikringsområdet, at det er mest hensigtsmæssigt at indføre døgnbemandingfremfor vagtberedskab, idet det vil medvirke til at nedbringefejlretningstiderne.Sideløbende med overgangen til 3-holdskift i Hovedstaden er BanedanmarkProduktion i gang med at undersøge, hvordan vedligeholdelsesarbejdet kanplanlægges mere optimalt, og effekten af dette arbejde forventes at betyde, atvedligeholdelsesopgaverne kan håndteres internt i langt de fleste tilfælde.”Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen