Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1212458_0001.png
1212458_0002.png
1212458_0003.png
1212458_0004.png
Samrådsspørgsmål P:Ministeren bedes med udgangspunkti en kommentar på åbent samråd den 13/12-12, hvor ministeren på etspørgsmål fra Kim Christiansen (DF) svarer, at ministeren ikke kangive noget entydigt svar på, om DSB kastes ud i en økonomisk kriseog lukning, såfremt DSB ikke bevilliges en statsgaranti, redegøre for,hvor tæt DSB er på en konkurs?Svar
Jeg nævnte i min besvarelse afsamrådsspørgsmål O, at risikoen for, atder opstår en situation, hvor DSB ikke eri stand til at betale sin egen gæld måantages at være lille.I forlængelse heraf er det min opfattelse,at DSB hverken er eller har været tæt påen konkurs. Man kommer imidlertidikke uden om, at hvis DSB’s nye ledelseikke havde grebet til handling medgenopretningsplanen, så havdefremtidsudsigterne været uholdbare.DSB økonomiske tilstand var kort sagtmeget ringe, da jeg trådte til som
Side 2/4
minister. Men med de initiativer, somden nye ledelse har taget, gårudviklingen den rigtige vej.Det er ikke det samme som at sige, at detikke vil være nyttigt for DSB med denudvidede statsgaranti.Som jeg har fremhævet flere gange, vilstatsgarantien medvirke til at skabe roog sikkerhed omkring DSB’s finansiering.Jeg ved, at DSB også ser dette som nogetpositivt, selv om DSB ikke opnår nogendirekte økonomisk besparelse.Virksomhedens renteudgifter vil somhidtil svare til markedsrenten.Det er samtidig vigtigt at væreopmærksom på, at DSB i øjeblikket står i
Side 3/4
en afgørende omstillingsperiode, hvorvirksomhedens økonomiske resultat kansvinge meget.F.eks. kan jeg oplyse, at DSB i 2012 nuforventer at få et, om end beskedent,overskud, hvilket er bedre end hvad vihidtil har regnet med.I 2013 ser det derimod ud til at DSB,som forventet, vil have et økonomiskanstrengt år, uden at jeg dog pånuværende tidspunkt vil sætte tal på.Med de store udsving, der kankonstateres vedrørende virksomhedensøkonomiske resultater, har jeg derforlagt vægt på at kunne bidrage til atreducere eventuelle usikkerhederomkring DSB’s finansiering, så
Side 4/4
virksomheden bedre kan fokusere på atrette op på driften.Det synes jeg er mere konstruktivt end atdiskutere, hvor tæt på eller langt fra DSBer på en konkurs.Og som jeg har nævnt adskillige gange,får DSB ikke en udvidet statsgaranti forat undgå konkurs.DSB er fortsat selv ansvarlig at fågennemført de nødvendige forbedringeraf driften. Staten skaber med denudvidede statsgaranti sikkerhed for, atDSB kan tilvejebringe den nødvendigefinansiering, uafhængigt af situationenpå de finansielle markeder.