Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1210656_0001.png
1210656_0002.png
1210656_0003.png
1210656_0004.png
1210656_0005.png
1210656_0006.png
1210656_0007.png
1210656_0008.png
1210656_0009.png
1210656_0010.png
1210656_0011.png
1210656_0012.png
1210656_0013.png
1210656_0014.png
1210656_0015.png
1210656_0016.png
Samrådsspørgsmål K, L og M om bagagehåndteringen iKøbenhavns Lufthavn, KastrupSamrådsspørgs-mål K,L og M
Samrådsspørgsmål K”Finder ministeren det tilfredsstillende,at Københavns Lufthavn (CPH) i ensammenligning afpassagertilfredsheden med de 25europæiske lufthavne med mere end 15mio. passagerer om året ligger på en 13.plads med hensyn til tilfredsheden medbagageudleveringen.”

Samrådsspørgsmål L

”Er ministeren indstillet på atigangsætte et udvalgsarbejde meddeltagelse af alle relevante parter (CPH,flyselskaberne,bagagehåndteringsvirksomhederne ogde faglige organisationer) med denmålsætning, at CPH kommer i top 5
Side 2/16
blandt de 25 europæiske lufthavne medhensyn til passagerenes tilfredshed medbagageudlevering, samt at CPHkommer til at opfylde et servicemål påmaksimalt 20 minutters forløb fra flyetsankomst til gate og indtil bagagensudlevering på båndet?”

Samrådsspørgsmål M

”Vil regeringen i regi af EU arbejdeaktivt for, at der som et fremtidigtelement i ”Lufthavnspakken” kommeren ny groundhandling-forordning medstørre fokus på kvalitet og effektivitet ide europæiske lufthavne ved atlufthavnene gives mulighed for at stillekrav til en minimumkvalitet forgroundhandling-ydelserne, herundermed hensyn til tidsforbrug vedudlevering af bagage?”
Side 3/16
Besvarelse -indledning
Svar:Jeg vil indledningsvis oplyse, at jeg harvalgt at besvare de 3 spørgsmål samlet,idet spørgsmålene er tæt forbundne tilhinanden.Jeg er glad for, at vi i dag har lejlighed tilat vende denne sag, for netopbagagehåndteringen har stor betydningfor den helhedsoplevelse, man har ved atrejse.Hvad enten man er på forretningsrejseeller på ferie, så står den tid man skalvente, før man som passager får sinbagage, som centralt for en godafslutning på enhver rejse.
Side 4/16
Det er derfor meget vigtigt, at alle deforskellige parter, der har ansvar iforbindelse med bagageudleveringen iKøbenhavns Lufthavn holder fokus på atforkorte ventetiden ved bagagebåndet.Det betyder, at der skal arbejdes tætsammen for at få gennemført den mestgnidningsfrie udleveringsproces afbagage til passagererne, herunder at fåbagagen ud af flyene og transporteret tilbagagebåndene.Der er mange parter involveret ibagagehåndteringen. Lad mig skitsere deformelle forhold omkring lufthavnen ogde spilleregler, der er forbagagehåndtering, og hvem der haransvaret for de forskellige dele afprocessen.
Side 5/16
CPH ejerforholdog baggrund
Københavns Lufthavn er et privataktieselskab, hvor staten i løbet af enårrække har solgt godt 60 pct. af sineaktier i lufthavnen, og derfor i dag ermindretalsaktionær med begrænsetdirekte indflydelse.Københavns Lufthavn har ansvaret forinfrastrukturen. Det vil i dennesammenhæng sigebagagesorteringsanlæg ogaflæsningsbånd til bl.a. ankommendebagage, som stilles til rådighed forhandlingsselskaberne.Den faktiske bagagehåndtering er etansvar for luftfartselskaberne, dergennem deres kontrakter medhandlingsvirksomhederne bestemmerdet serviceniveau, som selskaberne viltilbyde deres passagerer.
Side 6/16
Handling3 handling-selskaber
I Københavns Lufthavn har man i dag 3handlingsselskaber: SAS GroundHandling, Novia og CFS (CopenhagenFligth Services), hvor CFS alene tager sigaf handlingen i relation til lufthavnenslavprisfinger.Luftfartsselskaberne indgår selv aftalermed den aktuelle groundhandler omprisen og kvaliteten af de ydelser,groundhandleren skal levere til deenkelte luftfartsselskaber.De aftaler, som luftfartsselskaberneindgår med groundhandleren, skal gøredet muligt for luftfartsselskabet at leveop til den såkaldte Service LevelAgreement (SLA). SLA’en er enpligtmæssig aftale, der skal indgåsmellem lufthavnen og
Side 7/16
luftfartsselskaberne om serviceniveauet ilufthavnen, herunder bagagehåndtering.SLA-aftalen indeholder bl.a. enøkonomisk incitamentsstruktur, dertilskynder til overholdelse af de aftalteservicestandarder.Parterne har bl.a. aftalt, at 90 pct. af alleindkommende fly skal levere bagagen påbåndet senest 35 minutter efter, at flyeter ”on block” i lufthavnen, altså på dettidspunkt, hvor der tilsluttes eksternstrøm, og hvor dørene bliver åbnet.Inden for de 35 minutter vilpassagererne i mange tilfælde værekommet ud af flyet og hen tilbagageudleveringsområdet.Gennemsnitligventetid vedbåndet
Københavns Lufthavn har oplyst, at dengennemsnitlige ventetid ved båndet foralle passagerer er ca. 10 minutter.
Side 8/16
Lufthavnen og luftfartsselskaberneserklærede målsætning er at sikre fortsatudvikling og forbedring af kvaliteten afde services, der leveres i KøbenhavnsLufthavn.Lufthavnen har oplyst, at parterne iaftalen har tilkendegivet, at de vilarbejde hen imod at stramme kravet frade 35 minutter til 30 minutter for denseneste levering af bagage til båndet,efter at flyene er ”on block”.Sammenligningmed andrelufthavne
ACI (Airport Council International –lufthavnenes internationaleorganisation) udarbejder internationalesammenligninger for kvaliteten afservicen i lufthavnene (ASQ, AirportServices Quality), og lufthavnen harudarbejdet et sammendrag afundersøgelsen.
Side 9/16
Dette sammendrag afkvalitetsundersøgelsen for 2012 viserbl.a., at sammenlignet for de 25europæiske lufthavne med mere end 15mio. passagerer om året, er KøbenhavnsLufthavn på en 13. plads med hensyn tilpassagerernes tilfredshed medhastigheden ved bagageudleveringen.Vi kan vist alle være enige om, at en 13.plads ikke er imponerende. Målet måvære, at Københavns Lufthavn ligger itop hvad angår ventetiden forbagageudlevering.Heroverfor har Lufthavnen oplyst, atpassagertilfredsheden er steget siden2008. Den nævnte ACI undersøgelseviser bl.a., at passagertilfredsheden medbagagehåndteringen i 2008 var 3,17 (påen 5 skala), mens tilfredsheden i 2012
Side 10/16
var steget til 3,42 for KøbenhavnsLufthavn.Nye initiativer
Derudover har Københavns Lufthavnoplyst, at den i samarbejde medhandlingsselskaber og luftfartselskaberplanlægger at igangsætte etanalyseprojekt af handlernes processer iforbindelse med håndteringen afankommende bagage. Hensigten er atafdække muligheden for forbedringer afventetiderne.Resultaterne af denne analyse skal fødeind i et andet projekt om mulighedernefor at udbygge de pågældende faciliteter,med henblik på at sikre en tilstrækkeligkvalitet af infrastrukturen i takt med, attrafikmængden vokser. Projektetforventes færdig inden sommeren 2013.
Side 11/16
Jeg hilser disse initiativer velkommen,og jeg er sikker på, at de på kort ogmellemlangt sigt vil kunne bidrage tilforbedringer i relation til nedbringelse afventetiden for passagerernes bagage vedhjemkomsten efter rejser.Nedbringelsen af ventetiden vil kunneøge passagerernes tilfredshed, ogdermed være med til at forbedreplaceringen af Københavns Lufthavn iden europæiske kvalitetssammenligning.Jeg ser også initiativerne som centralefor at undgå forøgelse af ventetiderne iforbindelse med en fortsat stigning itrafikmængderne i lufthavnen.Ikke behov foriværksættelse afmereudvalgsarbejde –svar påspørgsmål L
I lyset af disse initiativer imellem deinvolverede parter, ser jeg ikke behov forat iværksætte yderligere udvalgsarbejde.
Side 12/16
Udviklingen i EU
Til sidst vil jeg orientere om udviklingeninden for EU pågroundhandlingområdet, da det er i EUat rammerne fastsættes.Kommissionen fremsendte den 1.december 2011 et forslag til forordningom groundhandlingmarkedet iFællesskabets lufthavne.
Dansk holdning
Det forhandlingsmandat, somregeringen fik tilslutning til iFolketingets Europaudvalg indebærer, atman fra dansk side generelt støtterKommissionens forslag om at styrkeeffektiviteten og den samlede kvalitet afgroundhandlingydelser, idet man fradansk side bl.a. vil arbejde for,at bestemmelserne sikrer etøkonomisk bæredygtigtgroundhandling-marked,
Side 13/16
at omkostningerne vedforordningen for de involveredeparter bliver mindst mulige,at der bliver tale om mindst muligtbureaukrati og færrest muligeadministrative byrder for selskaberog myndigheder,at minimumskvalitetsstandarderskal godkendes af myndighederneefter høring af brugerne,at det præciseres, hvilken vægtgroundhandling leverandørersudtalelser skal have vedfastsættelsen afminimumskvalitetstandarder,at minimumskvalitetsstandarder,der skal udarbejdes af lufthavnene,også kan indeholde regler for
Side 14/16
håndhævelsen af de udarbejdedekvalitetsstandarder,at specifikationer forminimumsstandarder skal fremgå afforordningen,Fastholdelse afdansk holdning
På den baggrund ser jeg ingen grund tilat ændre på den fastlagte danskeholdning, der, så vidt jeg kan se, er i trådmed det stillede spørgsmål M.Forordningen blev behandlet færdig iTransportrådet under det danskeformandskab. Herefter overgik forslagettil Parlamentets behandling. Derfra blevforslaget i første omgang afvist i Europa-Parlamentets Transportudvalg.Imidlertid besluttede Parlamentetsplenarforsamling kort før jul, at forslagetskulle tages op igen. På nuværendetidspunkt har jeg ikke informationer, der
Side 15/16
kan give indikationer på, hvornårforslaget kan blive taget op igen afEuropa-Parlamentet.Opsummering
Tillad mig afslutningsvis at sammenfattemin samrådsbesvarelse:Det er EU, der fastlægger rammernefor groundhandlingmarkedetKøbenhavns Lufthavn bør ligge itop, når det gælder ventetiden forudleveringen bagage i EUDet er aftaler mellemluftfartsselskaber og handlere, derskal sikre mindre ventetid vedbagageudleveringenDet er lufthavnen, der skal sikretilstedeværelsen af den nødvendigeinfrastruktur
Side 16/16
Jeg støtter lufthavnens initiativer tilanalyser af1. om processerne i forbindelse medhåndteringen af ankommendebagage kan ske mere smidigt2. mulighederne for at udbyggebagagehåndteringsfaciliteterne itakt med at trafikmængden vokser.Tak.