Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1210482_0001.png
1210482_0002.png
J.nr. 13-0028814Dato: 31. Januar 2013
TilFolketinget - Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 298 af 23. januar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian PihlLorentzen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvor meget reklameafgiften jf. vedtagelsen af L50 kommer til at betyde i årlige ekstraomkostninger for distributører som eksempelvis PostDanmark.

Svar:

Reklameafgiften opkræves hos distributørerne. Det må dog forventes, at distributø-rerne i stort omfang kan viderefakturere afgiften samt omkostningerne til administration tilde virksomheder, der udsender husstandsomdelte reklamer.Imidlertid forventes reklameafgiften også at mindske mængden af husstandsomdelte rekla-mer. Det vil alt andet lige få økonomisk betydning for distributørerne.Skatteministeriet har ikke kendskab til graden af overvæltning af afgiften, størrelsen på deadministrative omkostninger og overvæltningen heraf, hvorfor det ikke er muligt at redegø-re for størrelsen af de årlige ekstraomkostninger.Der henvises desuden til besvarelsen af L 50 – spørgsmål 3 vedrørende de administrativebyrder for distributørerne.
Side 2