Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1215889_0001.png
1215889_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132013-313
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 297:

Ministeren bedes oplyse status og videre planer hos DSB for indførelse af gratisinternetadgang til togpassagererne på alle strækninger i landet?

Svar:

DSB har oplyst følgende:”DSB tilbyder allerede i dag kunderne i alle S-tog ”fri internet”, som erinternetadgang uden betaling.Herudover er hardwaremontering og software-opdatering i i alt 120 IC3 og IR4tog påbegyndt i starten af januar 2013. Når opgaven er afsluttet vil en forbedretinternet service blive tilgængelig for alle kunder mellem Kastrup og Aalborg, ogdet er DSB’s målsætning at tilbyde ”fri internet” til alle kunder på denstrækning, såfremt der kan leveres en service af tilstrækkelig høj kvalitet.DSB’s kunder kan allerede nu komme på nettet i hele toget, dvs. både påStandard og DSB 1'. Ved rejser på DSB 1' er fri internetadgang inkluderet iprisen, imens kunder, der er medlem af DSB Plus, kan benytte en af de 6internetadgangskoder de modtager årligt. Passagerer som ikke falder ind underovenstående har mulighed for at købe adgang til internettet.Grunden til, at DSB ikke vælger at stille ”fri internet” til rådighed for allepassagerer skyldes begrænset kapacitet på den nuværende WIFI baseredeinternetløsning. Jo flere kunder der logger på, jo langsommere bliverforbindelsen. Med ”fri internet” ville det betyde mange flere kunder, en megetlangsommere forbindelse og dermed en dårlig oplevelse for mange kunder.Baggrunden er, at DSB’s nuværende internet-service for InterCity-trafikkenbygger på en aftale med TDC, der blev indgået i 2007, og på en teknisk løsningsom er designet for 6-7 år siden og som i dag må betegnes som forældet oguden mulighed for fremtidssikring. Løsningen forudsætter blandt andet
grundlæggende, at der eksisterer en relativ høj dækning langs de strækninger,som DSB betjener. Det vilkår er pt. ikke opfyldt for andre strækninger endKastrup-Aalborg.For alle øvrige DSB strækninger udover Kastrup-Aalborg gælder det derfor, atDSB har en række optioner på etablering af dækning, som dog skal ses i lyset afinvesteringer, dækning, kapacitet og af at den nuværende teknologi ikke erfremtidssikret, og derfor må forventes at skulle udskiftes indenfor en relativkort tidshorisont.DSB har konstateret, at brugen af mobilt internet har udviklet sig eksplosivt deseneste få år, både i forhold til udbredelsen af smartphones og tablets, og iforhold til kundernes brug af internet fra alene at dreje sig om mail og fildeling,til i dag at omfatte bl.a. streaming af live-tv og video med lyd og billede i højkvalitet. Det betyder at kravene til dækning og kapacitet er steget voldsomt, ogfor DSB’s vedkommende kan den nuværende teknologiske platform ikke dækkeden efterspørgsel.For at være i stand til at tilbyde kunderne en tilfredsstillende internetløsning itilstrækkelig høj kvalitet på alle strækninger vil det kræve et teknologi-skiftsamt en betydelig teknologisk opgradering og installation af udstyr i alletogsæt, som DSB kan formodes at skulle anvende over de næste 6-10 år. DSBforventer at planen for en sådan udskiftning kan udarbejdes primo 2013.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen