Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1216157_0001.png
1216157_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132013-309
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 295:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget jernbaneoperatørerne betalte i2012 for kørsel med person- og godstog på nedenstående strækninger samthvor meget, der på hver af de pågældende strækninger blev anvendt tilvedligehold:- Storebælt- Øresund (dansk strækning)- Kalvebod-Kastrup- Hvidovre-Høje Tåstrup- Vamdrup-Vojens

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt og Banedanmark.Sund og Bælt har oplyst, at:”Tallene for 2012 er endnu ikke revideret, men det forventes, at udgifterne tildrift og vedligehold af jernbanen over Storebælt ligger på et niveau omkring 85mio. kr. i 2012.”Banedanmark har oplyst, at:”Baneafgifter for kørsel over Storebælt med person- og godstog i 2012 er 344,8mio. kr.De direkte konterede omkostninger på Øresund i 2012 er 16,4 mio. kr.Baneafgifter for kørsel over Øresund med person- og godstog i 2012 er 143,6mio. kr.
De direkte konterede omkostninger til strækningen Kalvebod – Kastrup i 2012er 4,6 mio. kr., hvoraf spor udgør 3,1 mio.kr. Baneafgifter for kørsel påstrækningen med person- og godstog i 2012 er 25,8 mio. kr.De direkte konterede omkostninger til strækningen Hvidovre – Høje Taastrup i2012 er 7,3 mio. kr., hvoraf spor udgør 3,7 mio.kr. Baneafgifter for kørsel påstrækningen med person- og godstog i 2012 er 53,3 mio. kr.De direkte konterede omkostninger til strækningen Vamdrup – Vojens i 2012er 5,7 mio. kr., hvoraf spor udgør 4,2 mio.kr. Baneafgifter for kørsel påstrækningen med person- og godstog i 2012 er 16,2 mio.kr.”Det skal understreges, at ovenstående udgifter er de løbendevedligeholdelsesudgifter, og altså ikke omfatter udgifter til fornyelse mv.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen