Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1216239_0001.png
1216239_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20132013 - 304
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 288:Ministeren bedes give status for Kystbanen siden denne blev overtaget af DSBØresund, dækkende passagerudvikling, regularitet, aflysninger, nedbrud,personalemangel, passagertilfredshed, samt forventninger til den fremtidigeudvikling.Svar:PassagerudviklingTabel 1 viser passagerudviklingen på Kystbanen. Trafikstyrelsen forventer envækst i perioden 2013-2017 på 1 % pr. år i et stagnationsscenario og 3 % pr. år iet vækstscenario.Tabel 1 – Passagerudviklingen på Kystbanen (København H-Helsingør)

2009

Mio. passagererKilde:Trafikstyrelsen

2010

10,4

2011

9,7

2012

9,7
9,9
Regularitet og aflysningerDer henvises til det vedlagte bilag 1, som er udarbejdet af Banedanmark. Ud frade nuværende forudsætninger og rammer forventer Banedanmark, at detnuværende niveau opretholdes.NedbrudDSB Øresund oplyser, at 0,17 % (2011) og 0,21 % (2012) af de planlagte tog påKystbanen og Kastrupbanen blev aflyst som følge af tekniske nedbrud. Tallenefra 2009 og 2010 er ikke oplyst, da de ikke er sammenlignelige med tallene fra2011 og 2012.
Under de nuværende forudsætninger og rammer forventer DSB Øresund, atandelen af aflyste tog, som skyldes teknisk nedbrud, fremover vil ligge på etniveau, der svarer til 2012.PersonalemangelDSB Øresund oplyser, at 0,08 % (2011) og 0,39 % (2012) af de planlagte tog påKystbanen og Kastrupbanen blev aflyst som følge af personalemangel. Tallenefra 2009 og 2010 er ikke oplyst, da de ikke er sammenlignelige med tallene fra2011 og 2012.Under de nuværende forudsætninger og rammer forventer DSB Øresund, atandelen af aflyste tog, som skyldes personalemangel, fremover vil ligge på etniveau, der svarer til 2011.PassagertilfredshedTabel 2 viser udviklingen i kundetilfredsheden på Kystbanen, Kastrupbanen ogden danske del af Øresundstrafikken. Kundetilfredsheden opgøres på en skalafra 1-10. DSB Øresund får bonus, hvis kundetilfredsheden er 6,50 eller højereog skal betale bod, hvis kundetilfredsheden er lavere end 5,0.Tabel 2 – Udviklingen i kundetilfredsheden (Helsingør-Hyllie)
Side 2/2

Forår

2009

6,56

Efterår

2009

6,67

Forår

2010

6,44

Efterår

2010

6,58

Forår

2011

6,57

Efterår

2011

6,49

Forår

2012

6,80

Efterår

2012

6,69
Kilde:Epinion
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen