Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1216005_0001.png
1216005_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132013 - 304
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 287:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der er placeret reservestammer ihenholdsvis Kastrup, København H og Helsingør i hele driftstiden, dag somaften og uanset ugedag, da forsinkelser og manglende regularitet ikkebegrænser sig til hverdage, men forekommer på alle tidspunkter.

Svar:

På baggrund af analyser i Rettidighedsorganisationen og efter aftale medTransportministeriet har DSB Øresund siden køreplanen for 2011 ikke placeretreservestammer i Kastrup, København H og Helsingør i hele driftstiden. Detidligere anvendte reservestammer er blandt andet konverteret til ekstrakøretid og opholdstid indlagt i køreplanen for at øge robustheden ogrettidigheden.I Kastrup og på Østerport er der indlagt ekstra vendetid, på København H og iMalmö C er der ”overliggende personale”, og i Helsingør og Nivå er der”overliggende stamme”.”Overliggende personale” er udtryk for, at personale, der ankommer med et togfor at returnere med tog i modsatte retning, ikke skal med førstkommende mennæstkommende tog. Således undgås det, at toget skal vente på forsinketpersonale.”Overliggende stamme” er udtryk for, at et tog er klar til rettidig afgang i dettilfælde, at det efterfølgende tog ankommer forsinket. Eksempelvis ervendetiden i Helsingør 27 minutter. Dermed vil forsinkelser på op til 20minutter på den ankommende trafik til Helsingør med en vis sandsynlighedkunne indhentes inden afgang.Desuden er der efter aftale med den svenske trafikkøber Skånetrafiken og densvenske operatør Veolia planlagt indsættelse af en bemandet reservestamme på
Malmö C mandag – fredag kl. 6.00 – 18.00. Reservestammen kan indsættes itrafik mod både Danmark og Sverige ved større forsinkelser i driften.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen