Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1212737_0001.png
1212737_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. februar 20132013-302
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål281 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 281:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange kontrolbesøg, som Trafikstyrelsenhar foretaget på fly fra baltiske flyselskaber, og især fly fra Small PlanetAirlines, samt hvilke indberetninger, der foreligger.

Svar:

Trafikstyrelsen har undersøgt perioden fra 2009-2013 og kan oplyse, at der erudført 14 såkaldte SAFA inspektioner på fly fra baltiske operatører fordelt påfølgende vis:2009: To inspektioner af Estonian Air og to inspektioner af Air Baltic.2010: En inspektion af Estonian Air og to inspektioner af Air Baltic.2011: En inspektion af Estonian Air og to inspektioner af Air Baltic.2012: En inspektion af Estonian Air, en inspektion af Air Baltic og eninspektion af DOT LT.2013: En inspektion af Estonian Air.Trafikstyrelsen har ikke udført SAFA inspektioner på Small Planet Airlines.I forbindelse med ovennævnte inspektioner har Trafikstyrelsen udarbejdetrapporter. I fire af disse rapporter er der givet nogle anmærkninger, herunderom afvigelser i forhold til gældende standarder fastsat af den internationaleluftfartsorganisation, ICAO eller luftfartøjsfabrikanten - såkaldtefindings.I detilfælde hvor disse findings kræver svar fra flyselskabet, har Trafikstyrelsenmodtaget tilfredsstillende svar, hvormed pågældende findings er ”lukket”.De specifikke anmærkninger vedrører følgendeRapport CAADK-2010-0033Air Baltic:Teksten i flyselskabets Air Operator Certificate (AOC) modsvarede ikke flyetsgodkendelse vedr. navigation. Rapporten er lukket i SAFA databasenRapport CAADK-2011-0008 Air Baltic:
Pilotens certifikat indeholdt ikke oplysninger om niveauet for pilotensengelskkundskaber. Der er dog heller ikke krav herom og der er derfor ikke taleom en egentlig afvigelse, men da certifikater normalt indeholder sådanneoplysninger, valgte pågældende inspektør at informere flyselskabet herom.Rapport CAADK-2012-0048DOT LTDer blev under inspektionen konstateret skader i malingen på flyets næse. Flyetkunne godt fortsætte operationen, men operatøren skulle fremsende bevis på atskaden siden er udbedret, hvilket også er sket.Rapport CAADK-2012-0059 Estonian Air:En manual indeholdt en gammel godkendelse, der ikke var gældende.Manualen indeholdt dog også den gældende godkendelse. Denne finding skalses som information til flyselskabet og er ikke kritisk.Kaptajnen kunne ikke fremvise sit certifikat ved inspektionen, men fikfremsendt kopi af det gyldige certifikat inden afgang, hvilket ertilfredsstillende.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen