Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1175598_0001.png
1175598_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. november 20122012-2932
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål28 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 28:”Der bedes opstillet en tabel som i svar på TRU alm. del – spørgsmål 1068, fol-ketingsåret 2011-2012, men med angivelse af operatørernes samlede bruttoom-kostninger ved togdrift ( uden passagerindtægter).”Svar:Den ønskede tabel er anført nedenfor .Omkostninger og relative omkostninger ved togdrift i Danmark,2010.OperatørStaten:DSB Fjern-og regionaltogDSB S-togArrivaDSB Kystbanen/ ØresundRegionerne:LokalbanenRegionstogNordjyske jernbanerMidtjyske jernbanerVestbanen*) Oplysninger foreligger ikkeKilde: DSB årsberetning , statsregnskabet samt oplysninger fra Trafikstyrelsen
Togkmmio. km
Bruttoudgiftmio. kr.
Bruttoudgift/togkm kr.
37,914,77,84,7
63052376*587
166162*125
3,53,60,70,90,3
191211444010
5559624534
For DSB samt regionernes baner baserer oplysningerne i tabellen sig sig påregnskabsoplysninger for 2010.
Tallene for DSB Kystbanen/Øresund omfatter kontraktbetalingen, som er enbruttokontrakt samt udgifterne til leje af tog.Kontrakten med Arriva er en nettokontrakt, hvor staten betaler forskellen mel-lem passagerindtægterne og omkostninger samt Arrivas fortjeneste. Forde-lingen mellem omkostninger og fortjeneste er et internt anliggende for Arriva,hvorfor det ikke er muligt at oplyse noget om bruttoomkostningerne.Som anført i mit svar på spørgsmål 1068, hører det med til billedet, at togenehar en forskellig størrelse og transporterer flere eller færre passagerer, hvorforen direkte sammenligning pr. togkm ikke er fuldt dækkende.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen