Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1170212_0001.png
-- AKT 276715 - BILAG 1 - [ Svar på aim, del - spm. 26 ] --
Tran sport mi nisteriet
MINISTKKKN
TransportudvalgetFolketinget
Dal<
2 5 OKT. 20122012-3204
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2012 stillet m i g f ø l g e n d e s p ø r g s m å l(TRU aim. del), som jeg hermed skal besvare. S p ø r g s m å l e t er stillet efter ø n s k efra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 26:V i l ministeren r e d e g ø r e for, o m der er en s a m m e n h æ n g mellem budgetregule-ringen på 300 mio. kr. vedr. DSB, som har været i forslagene t i l finanslov siden2011, og EU-kommissionens afgørelse af 24. februar 2010 vedr. kontrakter o moffentlig trafikbetjening mellem Transportministeriet og DSB?
Svar:Kommissionens afgørelse af 24. februar 2010 m e d f ø r t e , at der blev i n d f ø r t entilbagebetalingsmekanisme i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB.Der er ingen s a m m e n h æ n g mellem Kommissionens afgørelse og beslutningenom budgetreguleringen på 300 mio. kr.På finansloven f o r 2011 f r e m g å r det, at

"12011 udmøntes

budgetreguleringen

ved en tilbagebetalingsmekanisme,

der sikrer, at for meget udbetalt

kompen-

sation (kontraktbetaling)

til DSB tilbagebetales, j f . Kommissionens

afgørelse

af 24. februar 2010, samt udbytte ud over det indbudgetterede."

Tilbagebeta-lingsmekanismen indgik således som et muligt finansieringselement i f o r b i n -delse med u d m ø n t n i n g e n af budgetreguleringen i 2011. DSB havde imidlertidunderskud i 2011, og tilbagebetalingsmekanismen bidrog således ikke t i l f i n a n -sieringen af budgetreguleringen.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen