Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1209987_0001.png
1209987_0002.png
1209987_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
31. januar 20132013-148
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 250:

Hvordan er betalingen for brugen af jernbaneforbindelsen fastsat forStorebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og Femernforbindelsen?

Svar:

Betalingen for brugen af jernbaneforbindelsen over de faste forbindelser,herunder den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, er fastlagt ilovgivningen.For så vidt angår jernbanebetalingen på den faste forbindelse over Storebælt,kan jeg oplyse følgende:Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, at "Banedan-mark betaler til A/S Storebæltsforbindelsen for alle jernbanevirksomhedersbrug af jernbaneforbindelsen over Storebælt og til A/S Øresundsforbindelsenfor alle jernbanevirksomheders brug af jernbanerne fra Københavns Hoved-banegård og Vigerslev til Kastrup. Betalingens størrelse fastsættes af transport-og energiministeren."Transportministeriet foretager en årlig prisopregning af banevederlaget påbasis af pris- og lønindekset. Banevederlaget er opført på finansloven §28.63.06 punkt 10 Baneafgifter. Betalingen udgjorde 773 mio. kr. i 2012.For så vidt angår jernbanebetalingen på den faste forbindelse over Øresund,kan jeg oplyse følgende:Jernbanebetalingen på Øresundsbron er fastlagt i Regeringsaftalen mellemDanmark og Sverige af 23. marts 1991 om en fast forbindelse over Øresund, jf.punkt 4 i Tillægsprotokollen. Det fremgår heraf, at hvert land betaler 150 mio.kr. (prisniveau 1. januar 1991) for benyttelsen af jernbanen påØresundsforbindelsen. Efter senere organisatoriske ændringer påjernbaneområdet påhviler forpligtelsen nu henholdsvis Banedanmark i
Danmark og Trafikverket i Sverige. Det fremgår af aftalen, at beløbet reguleresmed den almindelige prisudvikling.I forbindelse med åbningen af den faste forbindelse over Øresund blev derindgået en aftale mellem jernbanevirksomhederne og Øresundsbro Konsortiet,som blandt andet betyder, at Øresundsbro Konsortiet er infrastrukturforvalterfor den faste forbindelse (Hovedaftale om forvaltning af jernbanen påØresundsforbindelsen, dateret 19. juni 2000). Samtidig præciseredesRegeringsaftalens bestemmelse om jernbanebetaling med betalingsfrister etc.Prisreguleringen af betalingen følger det danske forbrugerpriseindeks. I 2012udgjorde den samlede betaling fra Banedanmark og Trafikverket 482 mio. kr.For de danske landanlæg til Øresundsbron modtager A/S Øresund etbanevederlag fra Banedanmark for brug af jernbanestrækningerne mellemKøbenhavns Hovedbanegård henholdsvis Vigerslev til Kastrup. Dettebanevederlag fastsættes og prisopregnes efter samme principper som forStorebæltsforbindelsen, jf. ovenfor. I 2012 udgjorde betalingen 103 mio. kr.For så vidt angår jernbanebetalingen på den kommende faste forbindelse overFemern Bælt, kan jeg oplyse følgende:Spørgsmålet om afgifter for benyttelse af og adgang til jernbanen på denkommende Femern Bælt-forbindelse er behandlet i traktaten af 3. september2008 mellem Danmark og Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt-forbindelse. Det fremgår af traktatens artikel 10 om afgifter for benyttelse af ogadgang til jernbanen:”Afgifter for benyttelse af jernbanen på den faste forbindelse over Femern Bæltskal fastsættes af Kongeriget Danmarks transportminister efter konsultationmed den regulerende myndighed i Forbundsrepublikken Tyskland og opkrævesaf Kongeriget Danmark.Bestemmelserne i den danske jernbanelovgivning om jernbanevirksomhedersadgang til jernbaneinfrastrukturen i Kongeriget Danmark er gældende for heleden faste forbindelse over Femern Bælt. Den regulerende myndighed i Konge-riget Danmark overvåger efter konsultation med den regulerende myndighed iForbundsrepublikken Tyskland, at bestemmelserne overholdes. Artikel 31 idirektiv 2001/14/EF er ikke berørt heraf.For at sikre, at den faste forbindelse over Femern Bælt får den rolle inden foreuropæisk jernbanetrafik, som den er tiltænkt, opkræves der ingen særskilteafgifter udover de sædvanligvis gældende afgifter for benyttelse af jernbane-landanlæggene.”
Side 2/3
Det fremgår af rapporten ’Fast forbindelse over Femern Bælt. Finansielanalyse’ fra september 2008, at indtægten fra jernbanedelen er forudsat atvære i alt 350 mio. kr. om året i 2008-priser. Det fremgår endvidere af rappor-ten, at denne jernbanebetaling modsvarer de direkte besparelser i drifts-omkostninger og infrastrukturafgifter, jernbaneoperatørerne vil opnå, nårtrafikprognosen for togtrafikken via Femern Bælt lægges til grund. Endeligfremgår det af rapporten, at den tidsgevinst, som passagerer og fragt opnår vedikke at skulle køre den knap 160 km længere rute via Storebælt, ikke er prissatog indregnet i jernbanebetalingen.Der vil blive fremlagt en opdateret finansiel analyse af Femern Bælt-projektet,herunder de seneste trafikprognoser mm., i forbindelse med fremsættelse afforslag til anlægslov for projektet. Ifølge Femern A/S’ tidsplan fra april 2012forudsættes anlægsloven vedtaget ultimo 2014.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen