Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1209786_0001.png
1209786_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. januar 20132013-127
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jørn Dohrmann (DF).

Spørgsmål nr. 244:

Mener ministeren, at det er rimeligt, at en handicappet, som er henvist til atbruge en kommunalkørselsordning, da han/hun er forhindret i at bruge andenoffentlig trafik, skal betale 35 kr. for en enkelt tur, mens det typisk kostervæsentligt mindre for en ikke-handicappet person at tage bussen og iforlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvorfor handicappede henvisttil disse kørselsordninger ikke har mulighed for at benytte sammerabatordninger (pensionistrabatter, 10-turs kort, rejsekort osv.) som ikke-handicappede.

Svar:

Det er trafikselskaberne, der har kompetencen til at fastsætte taksterne for denkollektive trafik, de udfører, herunder for individuel handicapkørsel.Taksterne for individuel handicapkørsel må ikke være væsentligt højere endtaksten for øvrig trafik, der varetages af trafikselskabet, jf. § 11 i lov omtrafikselskaber.Der skal ved vurdering af priserne for individuel handicapkørsel tages ibetragtning, at det er dør-til-dør kørsel. Ved denne form for kørsel ydes altså enanden service i forhold til almindelig kollektiv trafik.Transportministeriet følger løbende udviklingen i taksterne for individuelhandicapkørsel.Da individuel handicapkørsel er en særordning, både i forhold til takster ogservice, er rabatordningerne, der gælder for den almindelige kollektive trafik,ikke gældende for handicapkørslen.
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen