Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1.februar 20132013-106
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål239 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 239:
Ministeren bedes beskrive processen omkring etableringen af tekniskeinstallationer og opdateringer m.v. i selve DSB's tog i forbindelse med det nyesignalsystem, herunder DSB og Banedanmarks rolle, hvor langt man er nået iden proces og hvornår den forventes tilendebragt?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Indbygningen af ERTMS-signalsystemet i DSB’s fjernbanetog er en del afkontrakten mellem Alstom og Banedanmark om leverance af et nytsignalsystem til fjernbanen. Alstom er i den forbindelse i forhandlinger medDSB Vedligehold A/S om en underleverandøraftale, hvorefter DSB VedligeholdA/S skal kunne fungere som installatør for Alstom for ombordudrustningen ifjernbanetogene.Banedanmark er formel bygherre i forhold til Alstom, men har en aftale medDSB om at stille fjernbanetogene, lokoførere og værksted til rådighed forAlstom til installation og test af ombordudrustningen.Prototypeinstallationen af ERTMS-udstyr på de første to fjernbanetog (MR-tog) er planlagt til at begynde ved udgangen af januar 2013. Alstom påbegynderinstallationen på yderligere fire MR-tog i september 2013 med henblik på atkunne teste STM-enheden for kørsel i STM-mode (ATC).Serieinstallationen af ERTMS-udrustning er planlagt til tidligst at starte i 2.kvartal 2015 med en løbende installation af DSB’s fjernbanetog til og medudgangen af 2018.Indbygningen af CBTC-signalsystem i DSB’s S-tog er en del af kontraktenmellem Siemens og Banedanmark om leverance af et nyt signalsystem til S-banen. Siemens har i den forbindelse indgået en underleverandøraftale med
DSB Vedligehold A/S, hvorefter DSB Vedligehold A/S fungerer som installatørfor Siemens af ombordudrustningen i S-togene.Banedanmark er formel bygherre i forhold til Siemens, men har en aftale medDSB om, at DSB stiller S-togene, lokoførere og værksted til rådighed forSiemens til installation og test af ombordudrustningen.Prototypeinstallationen på de første to S-tog (ét af hver type) er påbegyndt somplanlagt og forventes afsluttet i marts 2013. Siemens påbegynderserieinstallationen på de resterende S-tog i marts 2013 og skal inden udgangenaf 2014, når den første strækning fra Jægersborg til Hillerød ibrugtages meddet nye signalsystem, have udrustet i alt 61 S-tog. Alle 135 S-tog skal væreudrustet med det nye signalsystem i december 2015.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen