Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1.februar 20132013-106
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål238 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 238:
Ministeren bedes beskrive, om og i givet fald hvilke tekniske installationer m.v.der skal etableres og opdateres i selve DSB's tog i forbindelse med det nyesignalsystem?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmarks Signalprogram indebærer etablering af dels et ERTMS-signalsystem på fjernbanen, og dels et CBTC-signalsystem på S-banen. Iforbindelse med etableringen af ERTMS-signalsystemet bliver alle DSB’sfjernbanetog udstyret med nye installationer, som er nødvendige for at kunnekøre togene efter udskiftningen af signalsystemet. I en overgangsperiode fra2014 til 2020 vil der være strækninger dels med det gamle ATC-system, og delsmed det nye ERTMS-system. Fjernbanetogene skal i denne periode kunne køreunder anvendelse af begge systemer. Dette gøres i praksis ved, at togeneudstyres med det nye ERTMS-system og der installeres en ekstra enhed (STM),som kan kommunikere med det gamle ATC-system.Førerbordet opdateres blandt andet med en ny trykfølsom skærm, som er detprimære redskab for lokomotivførerne til at overvåge og styre toget. Af tekniskeinstallationer kan nævnes, at der installeres en ny computer, radarsensor,hjulhastighedssensorer, balise- og radioantenner mv.Der er således tale om et omfattende indgreb i togets førerrum og en række afde eksisterende installationer. Indgrebene er forskellige afhængigt af deforskellige togtypers eksisterende konfiguration og udrustning.I forbindelse med etablering af CBTC-signalsystemet bliver alle DSB’s S-togudstyret med nye installationer, som er nødvendige for at kunne køre togeneefter udskiftningen af signalsystemet. I en overgangsperiode fra 2014 til 2018vil der være strækninger med det gamle HKT-system og det nye CBTC-system.
S-togene skal i overgangsperioden kunne køre under anvendelse af beggesystemer. På S-banen er løsningen en smule anderledes end på fjernbanen, idetdet nye system installeres ”ved siden af det gamle”. Den samme nye skærmbruges dog til begge systemer. Når hele udrulningen på S-banen ertilendebragt, demonteres det gamle system. I det nye system foregår aldatakommunikation til/fra toget via et nyt Wi-Fi radio netværk, der ogsåkræver nyt udstyr. Førerbordet opdateres bl.a. med en ny trykfølsom skærm,som er det primære redskab for lokomotivførerne til overvågning og styring aftoget.Ligesom for togene, der kører på fjernbanen skal der foretages en rækketekniske installationer, herunder kan bl.a. nævnes en ny computer,baliseantenner, radarer, vejimpulsdgiver mv. Førerbordet i hver ende af togetmodificeres, og der foretages kabling mellem nye og eksisterendekomponenter.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen