Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1213251_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. februar 20132012-4098
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 232:

Vil ministeren, jf. svar TRU L 8 - spm. 55 beskrive, om og hvordan det vedhidtidige lån optaget af DSB med statsgaranti konkret er sikret, at DSB’s renteinkl. statspræmie har taget udgangspunkt i, hvad andre statsligt ejede selskaberhar betalt ved lånoptagelse uden statsgaranti, samt hvad DSB hidtil har kunnetlåne til uden statsgaranti, herunder hvilke andre konkrete statsligt ejedeselskaber, der er taget udgangspunkt i, samt hvilke hidtidige lån og dissesrenter, der er taget udgangspunkt i?

Svar:

Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 57 ad L8, hvoraf det fremgår,at - i forbindelse med EU-Kommissionens afgørelse af 24. februar 2010vedrørende kontrakter om offentlig trafikbetjening mellemTransportministeriet og Danske Statsbaner (Sag C 41/08 (ex NN 35/08)) -konkluderede revisionsfirmaet KPMG på det tidspunkt, at renten inklusiv denpræmie på 0,15 %, som DSB betalte staten for statsgarantien, ikke udgjordenogen fordel for DSB, idet DSB’s rente ikke var under markedsniveau.EU-Kommissionen konkluderede på den baggrund, at DSB ikke var omfattet afen udtrykkelig eller stiltiende garanti fra den danske stat, der gjorde det muligtfor virksomheden at opnå mere gunstige lånevilkår, end hvad der tilbydesprivate virksomheder.Hvad angår renten for DSB’s hidtidige lån uden statsgaranti, er der tale omforretningsmæssigt følsomme oplysninger, som jeg ikke ønsker at oplyse her.Disse oplysninger vil fremgå af et kommende fortroligt aktstykke omstatsgaranti til DSB.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen