Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1202422_0001.png
1202422_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. januar 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. december 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Lars Christian Lilleholt (V).

Spørgsmål nr. 227:

Vil ministeren forklare, hvorfor Vejdirektoratet i 3 år ikke har givet svar tilMiddelfart Brandvæsen på deres spørgsmål om sikkerhedsproceduren på Lille-bæltsbroen?

Svar:

Jeg har bedt Vejdirektoratet om oplysninger i sagen. Vejdirektoratet oplyserfølgende, som jeg kan henholde mig til:”I 2009 gennemførte Vejdirektoratet en undersøgelse af vindforholdene på destore bygværker for analyse af varsling for kraftig vind på broerne. Analysengav ikke anledning til ændringer af varslingen på broerne. Efter analysen blevder på udvalgte broer, inklusive Ny Lillebæltsbro, installeret vindmålere forverificering og indhentning af yderligere vinddata.Varslingen på de store bygværker består af belyste vindposer på broerne, somorienterer trafikanterne om vindretning og styrke. Dette gælder både for denNy Lillebæltsbro og Vejdirektoratets andre større broer. Den Ny Lillebæltsbrohar haft dette varslingssystem gennem mange år. Selvom der lejlighedsvis fin-der uheld sted på Ny Lillebæltsbro, så er der ikke registreret en overhyppighedaf uheld på broen.Siden 2009 har der været afholdt møder med beredskabet, herunder Middel-fart Brandvæsen, og politiet i Middelfart og Fredericia for at drøfte tiltag i for-bindelse med stærk vind på Ny Lillebæltsbro. Disse drøftelser har ikke materia-liseret sig i beslutninger om yderligere tiltag.
Side 2/2
Som følge af den debat, som ulykken d. 10. december 2012 med en væltet last-bil afstedkom, har Vejdirektoratet afholdt møde med det lokale beredskab ogpolitiet. Det blev på mødet aftalt, at Vejdirektoratet undersøger mulighedernefor at opsætte et automatisk varslingssystem ved kraftig vind, der som supple-ment til de belyste vindposer skal advisere bilisterne.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen