Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1221607_0001.png
1221607_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. marts 20132012-4084
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 226:

Vil ministeren gøre rede for, hvor meget det vil koste at udligne den betydeligedifference, der er mellem det gennemsnitlige prisniveau i den kollektive trafikog forbrugerpriserne, så taksterne i den kollektive trafik kommer på niveaumed forbrugerpriserne?

Svar:

Det følger af bekendtgørelse om takststigning i offentlig servicetrafik itrafikselskaber m.v. (BEK 251 af 22. marts 2010), at taksterne for de enkeltetrafikselskaber i gennemsnit ikke må overstige det såkaldte takststigningsloft.Takststigningsloftet fastsættes af Trafikstyrelsen på baggrund af etomkostningsbaseret indeks der er sammensat af nettoprisindekset(forbrugerpriser ekskl. indirekte skatter), nettoprisindeks for brændstof, etlønindeks for den private sektor og en gennemsnitlig obligationsrente. Detomkostningsbaserede indeks afviger fra forbrugerprisindekset, da andrefaktorer har betydning for udviklingen i trafikselskabernes omkostninger.I tabel 1 er gengivet den faktiske udvikling i takststigningsloftet og udviklingeni forbrugerpriserne.Tabel 1 Udviklingen i hhv. takststigningsloftet og forbrugerpriserne 2008-2012

2008

2009

2010

2011

2012

Takststigningsloft3,0 %3,1 %4,8 %0,0 % 3,1 %- akkumuleret indeks103,0106,2111,3111,3114,7Forbrugerprisstigning- akkumuleret indeks3,4 %103,41,3 %104,72,3 %107,22,8 %110,22,5 %112,9
Det fremgår af tabel 1, at udviklingen i takststigningsloftet ogforbrugerprisindekset varierer ret meget over årene; i nogle år er der storforskel i andre år er forskellen mindre og kan endda være negativ.
Beregnet ud fra de samlede billetindtægter for trafikselskaber og togoperatørerog sammenholdt med oplysningerne i tabel 1 har Trafikstyrelsen oplyst, at det i2012 ville have kostet ca. 140 mio. kr., hvis der skulle laves enengangsnedsættelse af taksterne, som bragte disse på et niveau svarende til, attaksterne havde udviklet sig lige som forbrugerpriser i perioden 2008-2012.Hvis taksterne herefter permanent skal holdes på dette lavere niveau vil derårligt skulle bruges yderligere midler for at kompensere Trafikselskaberne forderes tab i forhold til de budgetterede indtægter med takstloftet.Hvor meget dette vil være afhænger af den fremtidige udvikling, som i sagensnatur ikke er kendt. For eksemplets skyld kan det antages at den fremtidigeudvikling svarer til udviklingen de seneste fem år. Dette vil betyde medføre enårligt voksende omkostning, som om fem år vil være på 280 mio. kr. og om ti årvil være på 420 mio. kr. osv.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen