Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. januar 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2012 stillet mig spørgsmål 213,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra (MFU)Benedikte Kiær (KF).
Spørgsmål nr. 213:
Vil ministeren på baggrund af artiklen "Vejprojekter i syltekrukken" bragt iJyllandsPosten den 10. december 2012 oplyse, hvor mange private ejendomme,som ligger på strækningen af de udskudte vejprojekter, og hvorvidt ejere numå vente på ubestemt tid på en afgørelse af, hvorvidt de skal eksproprieres tilfordel for en motorvej eller ej?Svar:
I JyllandsPostens artikel omtales både de vejprojekter, som er vedtaget vedanlægslov og igangsat, men hvor de afsluttende etaper ikke er finansieret, og devejprojekter, som endnu ikke er besluttet politisk eller vedtaget ved anlægslov.For de førstnævntes vedkommende findes der i anlægslovene hjemmel tilfremrykket ekspropriation. Denne hjemmel gælder også for ejendommebeliggende på de afsluttende ufinansierede etaper. Der er vedtaget anlægslovfor en ny Frederikssundmotorvej (Motorring 4 – Frederikssund), udbygning afKøge Bugt Motorvejen (Greve S – Køge), udbygning af Fynske Motorvej(Middelfart – Odense V) og udbygning af Helsingørmotorvejen (Øverødvej –Isterød).Ifølge Vejdirektoratets opgørelse er der i størrelsesordnen 120 – 170ejendomme, der forventes totalekspropriereret som følge af de projekter, hvorder endnu ikke er besluttet linjeføring og vedtaget anlægslov. Der er forskelligelinjeføringer i spil ved de enkelte projekter, hvorfor det endelige antal muligetotalekspropriationer vil afhænge af, hvilken linjeføringen der besluttes.Jeg har fuld forståelse for, at borgere, der berøres af de igangsatte projekter,gerne vil have, at der hurtigt tages endelig stilling til projekterne, og jeg vilarbejde for, at vi kan finde en løsning for de grundejere, som er særligt berørte.
Med aftale om Elektrificering af jernbanen af 7. februar 2012 er vi iforligskredsen bag En grøn transportpolitik (S, SF, RV, V, K, DF og LA) blevetenige om, at ”en endelig beslutning om perspektiverne i de enkelte projekterskal ske så hurtigt som muligt med henblik på at skabe klarhed for de berørteborgere og virksomheder mm. i de berørte områder.”
Side 3/3
Endvidere fremgår det af aftale om Bedre cykeltrafik og en ny metro tilNordhavn, at ”parterne er enige om, at der dermed i efteråret 2012 vil foreliggeet samlet overblik over projekter mv., således at parterne kan drøfte valg aflinjeføringer samt de juridiske og økonomiske muligheder for at afklaresituationen for flest muligt af de berørte borgere.”Der blev i efteråret 2012 indledt politiske drøftelser i forligskredsen om detteog andre emner, herunder en ny Storstrømsbro. Disse drøftelser er sombekendt endnu ikke afsluttede.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen