Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. januar 20132012-4031
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 208 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 208:
Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang de ansatte i Banedanmarkstrafikstyringsfunktion inddrages i udrulningen af ERTMS-systemet i relation tilde enkelte strækninger. Der spørges bl.a. til, om forretningshensyn gør, at defirmaer, der skal etablere ERTMS-systemet, ikke ønsker ”indblanding” isystemets funktionalitet fra Banedanmarks ansattes side.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Hvis fordelene ved Signalprogrammet skal realiseres er det afgørende, atmedarbejderne medvirker aktivt. Derfor arbejdes der i Signalprogrammet påflere måder sammen med Banedanmarks øvrige afdelinger. Der er såledesoprettet en særlig enhed (Organisational Implementation) som blandt andet isamarbejde med de relevante afdelinger har til opgave at sikre, atBanedanmarks basisorganisation er klar til at modtage de nye systemer.Der holdes jævnligt møder mellem Signalprogrammet, Trafikal Drifts ledelse,Banedanmarks HR-afdeling og en fagforeningsrepræsentant for trafikledernefor løbende at orientere om Signalprogrammets aktiviteter og disses fremdrift.Medarbejdere fra Trafikal Drift deltager i de arbejdsgrupper, hvor der tagesstilling til hvilke personalegrupper, der skal have supplerende uddannelser,indholdet i disse uddannelser, undervisningspædagogik og -metoder,indlæringsstile, undervisningsmateriale og -form mv.Endvidere deltager medarbejdere i de arbejdsgrupper, der beskriver visionenog konceptet for fremtidens arbejde med trafikstyring, herunder funktionskravtil det centrale fjernstyringssystem, arbejdsprocesser, indretning ogfastholdelse af medarbejdere i overgangsperioden.
I tilgift til Trafikal Drifts deltagelse i ovennævnte arbejdsgrupper er en stor delaf de medarbejdere, der i Signalprogrammet arbejder med udformningen af denye trafikale regler udlånt fra Trafikal Drift, og de nye regelsæt er undertilblivelsesprocessen drøftet med andre medarbejdere herfra.Med hensyn til ERTMS-systemets funktionalitet kan det oplyses, at den erdefineret af Banedanmark i udbudsmaterialet, som indgår i de toinfrastrukturkontrakter og kontrakten om levering af ombordudstyr til detrullende materiel.Leverandørerne af ERTMS-systemet ønsker naturligvis at involvereBanedanmarks medarbejdere i etablering af de nye signalsystemer, hvor detteer relevant – herunder vedrørende funktionalitet. Denne involvering har ipraksis fundet sted siden indgåelsen af kontrakterne i første kvartal af 2012 ogomfatter dels Signalprogrammets projektmedarbejdere, dels repræsentanterfor Banedanmarks driftsorganisation.Afslutningsvist skal det bemærkes, at udgangspunktet for Signalprogrammeter, at der så vidt muligt købes eksisterende systemer, som tilpasses den danskejernbane, hvorfor der naturligt vil være systemelementer, som hverken TrafikalDrift eller andre i Banedanmark skal ændre på, så længe de opfylder deoverordnede krav.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen