Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1205087_0001.png
1205087_0002.png
1205087_0003.png
1205087_0004.png
1205087_0005.png
1205087_0006.png
Udpegning af Rødbyhavn som produktionssted
Femern A/S
25. maj 2011

1. Indledning

EU-Kommissionen har udarbejdet nye retningslinjer for fortolkning af VVM-direktivet1, somFemern A/S i et brev fra transportministeren af 16. marts 2011 blev pålagt at følge. De nyeretningslinjer indebærer, at miljøgodkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen og de nødven-dige produktionsanlæg til etableringen af den faste forbindelse skal ses i sammenhæng ogindgå i en samlet godkendelsesproces. De nye retningslinjer medfører, at Femern A/S skalpåtage sig ansvaret for at fastlægge, hvor produktionsanlæggene skal placeres frem for atoverlade dette til entreprenørerne, som det tidligere har været forudsat.2Femern A/S har derfor med bistand fra bl.a. kammeradvokaten søgt at afklare, hvordanselskabet mest hensigtsmæssigt lever op til de nye retningslinjer. I dette arbejde har derisær været lagt vægt på at minimere de tidsmæssige risici for projektet, herunder risikoenfor langvarige klagesager især på miljøområdet. Afklaringen er mundet ud i følgende stra-tegi for valg af produktionssted:
Femern A/S fastlægger på forhånd placeringen af produktionssted(er) på baggrundaf en samlet evaluering af de betydende parametre, herunder i forhold til tekniskekrav, miljøpåvirkning, økonomi, tid og risici (f.eks. i forhold til transport og logistik)mv.Femern A/S gennemfører VVM-godkendelsen af produktionsfaciliteterne, samt sik-rer den påkrævede sammenhæng mellem godkendelsen af selve den faste forbin-delse, produktionsanlæggene og indvindingen af råstoffer.I udbudsmaterialet betinges det, at de bydende entreprenører skal anvende de ud-pegede produktionspladser, og at entreprenørerne skal overholde alle betingelser-ne i de udstedte miljøgodkendelser. Kravet omfatter alene placeringen af produkti-onsanlæggene og det overordnede tekniske design, men sætter ingen begræns-ninger på f.eks. virksomhedernes eller arbejdstagernes nationalitet, arbejdets orga-nisering mv.
Transportministeriet og Femern A/S præsenterede denne fremgangsmåde på et møde medEU-Kommissionen i Bruxelles den 11. april 2011. På mødet deltog repræsentanter fra Ge-neraldirektoratet for Miljø, der er ansvarlig for udarbejdelsen af non-paperet, samt en re-præsentant for Generaldirektoratet for Transport. EU-Kommissionen tilkendegav, at denskitserede fremgangsmåde var i overensstemmelse med retningslinjerne i non-paperet ogden senere udsendte fortolkningslinje.Den ændrede strategi for lokalisering af produktionspladser, herunder både de geografiskeog økonomiske konsekvenser, er således en direkte følge af EU-Kommissionens nye ret-ningslinjer for gennemførelsen af VVM-processen, som Femern A/S er pålagt at følge.
Retningslinjerne fremgår af EU-Kommissionens “Non-Paper on large-scale transboundary projects and the challengesin applying the EIA procedure” af 5. november 2010 og af “Interpretation line suggested by the Commission as regardsthe application of Directive 85/337/EEC, as amended, to associated/ancillary works” af 25. marts 2011.2Der henvises til Femern A/S’Redegørelse for lokalisering af produktionspladser i lyset af EU Kommissionens non-paperaf 4. maj 2011 for en nærmere gennemgang af indholdet af Kommissionens nye retningslinjer og konsekvensernefor Femern Bælt-projektet.1
2
Første skridt i strategien indebærer, at Femern A/S skal fastlægge placeringen af produkti-onsfaciliteterne til produktion af tunnelelementer. Ved fastlæggelsen er der lagt vægt påfølgende parametre:Teknisk egnethedMiljøkonsekvenserTidsmæssige implikationerRisici
Teknisk egnethedEn helt afgørende parameter i arbejdet med at fastlægge lokaliseringen af produktionsste-det har været, at lokaliteten skal være teknisk egnet til etableringen af et produktionssted ioverensstemmelse med de produktionsmetoder, som er forudsat anvendt i skitsedesignetfor en sænketunnel.Det indebærer for det første, at det er forudsat, at lokaliteten som minimum skal kunnerumme fire produktionslinjer til standardtunnelelementer samt en produktionslinje til speci-alelementer. Det vil således ikke være muligt at opnå de tilsigtede stordriftsfordele, såfremtproduktionen af tunnelelementer spredes på for mange produktionssteder. Kravet om, atlokaliteten skal kunne rumme 4+1 produktionslinje, indebærer, at lokaliteten skal kunne stil-le omkring 60 hektar til rådighed.For det andet er det et krav, at de fysiske rammer på lokaliteten muliggør etableringen afen fabriksproduktion af tunnelelementer i stil med den metode, som blev anvendt ved etab-leringen af Øresundsforbindelsen. Ved at producere tunnelelementerne under tag i et indu-strielt set-up sikres en væsentlig højere kvalitet, f.eks. i forhold til tunnelelementernes vand-tæthed, end hvis tunnelelementer produceres på traditionel facon i en tørdok, hvor arbejdetsker under åben himmel og dermed udsættes for vejrlig. Dertil kommer, at den industrielleproduktionsmetode i højere grad skaber sikkerhed for overholdelse af tidsplaner mv. En afforudsætningerne for den industrielle metode er, at der kan etableres støbehaller med for-anliggende bassiner, hvilket dels indebærer krav til bredden af produktionsfaciliteten, delsindebærer krav til, at der kan etableres bassiner med fornøden vanddybde foran produkti-onsfaciliteten.For det tredje stiller tunnelelementerne krav til vanddybden, idet der skal være mindst 10 mvanddybde fra produktionsfaciliteten og til selve linjeføringen.For det fjerde betyder tunnelelementernes størrelse - et standardelement er således 217 mlangt, 42 m bredt og vejer 73.500 tons - at det vil være en sejladsmæssig udfordring at fådem fragtet fra produktionsstedet og frem til linjeføringen. Dette gælder især, hvis det skaligennem snævre og trafikerede farvande, f.eks. havneindsejlinger eller smalle fjorde. Detteindebærer, at lokaliteter med gode besejlingsforhold vil være mere egnede end lokalitetermed mere vanskelige besejlingsforhold.MiljøkonsekvenserEn anden afgørende parameter er, at der kan skabes størst mulig sikkerhed for, at en pro-duktionsfacilitet vil kunne miljøgodkendes i overensstemmelse med gældende miljøkrav,3
herunder kravet om at foretage en helhedsvurdering af projektets miljøkonsekvenser. Og atmiljøgodkendelsen kan foreligge inden for en tidshorisont, som er forenelig med målsæt-ningen om, at den faste forbindelse skal åbne i 2020.Denne parameter har to implikationer. For det første skal produktionspladsen kunne etable-res på en måde, der ikke indebærer utilladelige miljømæssige konsekvenser, f.eks. i for-hold til særligt beskyttede naturområder. For det andet skal der foreligge det fornødne da-tagrundlag eller allerede udstedte miljøgodkendelser, som vil muliggøre at indarbejde denvalgte lokalitet i selskabets samlede VVM-redegørelse. Såfremt der ikke foreligger de nød-vendige miljødata eller tilladelser, vil det indebære en betydelig tidsmæssig forsinkelse påop til to-tre år, som vil gøre det umuligt at fastholde målsætningen om en åbning af den fa-ste forbindelse i 2020. Selskabet lægger derfor afgørende vægt på, at der er den fornødnesikkerhed for, at myndighedsgodkendelser kan foreligge inden for de givne tidsmæssigerammer.Tidsmæssige implikationerFor det tredje har det været en forudsætning for arbejdet, at målsætningen om en åbning afden faste forbindelse i 2020 fastholdes. For at kunne leve op til denne forudsætning er detFemern A/S’ vurdering, at det vil være nødvendigt, at merarbejdet med at indarbejde detvalgte produktionssted i projektets samlede miljøgodkendelse, maksimalt indebærer en for-længelse af projekteringsfasen på seks måneder. Det vurderes yderligere, at en forsinkelsepå seks måneder i projekteringsfasen vil kunne indhentes i udbuds- og anlægsfasen, bl.a.som følge af, at entreprenørerne ikke selv skal bruge tid på at finde egnede arealer og op-nå miljøtilladelser til produktionspladser, samt gennem optimeringer af anlægsprocessen.Da inddragelsen af produktionspladserne i den samlede VVM-redegørelse stiller øgedekrav til ansøgningsmaterialet, som det vil tage tid at udarbejde, har det således været envæsentlig parameter, at lokaliteterne ikke indebærer yderligere tidsmæssige risici, herunderi forhold til at indhente de nødvendige miljøgodkendelser, jf. ovenfor.Minimering af risiciEn fjerde væsentlig faktor i vurderingen af lokaliteterne har været et ønske om at minimereprojektets risici. Kommissionens nye retningslinjer indebærer således, at ansvaret for ud-pegningen af produktionspladsen overgår fra entreprenørerne til selskabet (bygherren). Detvil således være selskabet og ikke entreprenørerne, som bærer risikoen, såfremt den valg-te produktionsplads viser sig at give anledning til problemer.Dette indebærer, at lokaliteter med lav risiko på bl.a. følgende parametre umiddelbart vilvære at foretrække:Tekniske risici (jf. ovenfor)Miljømæssige og tidsmæssige risici (jf. ovenfor)Transportrisici (transportafstand og sejladsforhold)KontrolrisiciProcesrisiko
4

Samlet vurdering

Femern A/S har analyseret de oplysninger, som selskabet har modtaget fra de godt 20 lo-kaliteter, som har tilkendegivet interesse for at stille arealer til rådighed for en produktions-facilitet med henblik på at fastlægge, hvilken lokalitet der vil være bedst egnet med ud-gangspunkt i ovenstående parametre.Blandt de mulige lokaliteter er det Femern A/S’ klare vurdering, at Rødbyhavn er den mesthensigtsmæssige placering for produktionsfaciliteterne. Vurderingen bygger på følgende:Rødbyhavn opfylder alle tekniske krav. Det er således muligt at etablere otte pro-duktionslinjer i området baseret på industriel produktion, og der er kun behov for atgrave en relativt kort udskibningskanal.Femern A/S er i besiddelse af alle nødvendige miljødata for at kunne integrere pro-duktionspladsen i VVM-redegørelsen, idet selskabet selv har gennemført et 2-årigtmiljøundersøgelsesprogram i området. Det indebærer, at 2020-målsætningen kanfastholdes. Dertil kommer, at de miljømæssige konsekvenser af hele projektet kon-centreres i ét område frem for at blive spredt på flere lokaliteter.Rødbyhavn indebærer de færreste risici og de bedste kontrolmuligheder for selska-bet. En placering i umiddelbar nærhed af linjeføringen minimerer transportrisikoen.Der er desuden størst mulig sikkerhed vedrørende miljødata, da Femern A/S selvhar indhentet dem. En placering ved linjeføringen betyder desuden mindre risiko forklagesager, idet der kun sker en begrænset udvidelse af den kreds af personer ogvirksomheder, som berøres af projektet, ligesom de involverede myndigheder bådelokalt og nationalt i videst muligt omfang forbliver de samme. I selve anlægsfasenvil en placering ved linjeføringen give Femern A/S de bedste betingelser for at føreløbende tilsyn og kontrol med produktionen.
Placeringen ved Rødbyhavn vil medføre en forøgelse af anlægsomkostningen på i størrel-sesordenen 2,8 mia. kr. i forhold til det konsoliderede anlægsoverslag fra november 2010,som var baseret på, at entreprenørerne ville vælge at etablere produktionsfaciliteter i Po-len. Denne meromkostning er en direkte konsekvens af EU-Kommissionens nye retnings-linjer for tolkningen af VVM-direktivet og målet om en åbning af den faste forbindelse i2020. En merudgift i denne størrelsesorden vil generelt fremkomme ved placeringer i Tysk-land eller Danmark, som følge af det højere løn- og omkostningsniveau i forhold til Polen.På baggrund af den gennemførte analyse er det imidlertid selskabets vurdering, at ingen afde foreslåede lokaliteter i Polen lever op til kravene vedrørende teknisk og miljømæssigegnethed. Det vurderes således ikke at være muligt at lægge produktionen i Polen og sam-tidigt fastholde åbningen i 2020.På baggrund af ovenstående er det vurderingen, at en placering af produktionspladsen vedRødbyhavn ud fra en samlet vurdering er den mest hensigtsmæssige løsning.Valget af Rødbyhavn skal ikke tolkes sådan, at der ikke er andre af de foreslåede lokalite-ter, som ville være egnede som produktionssted. Der er en række lokaliteter, som har leve-ret seriøse og gennemarbejdede forslag til etableringen af en produktionsplads, hvilket5
Femern A/S påskønner. Men da selskabet som følge af de nye EU retningslinjer skal påta-ge sig ansvaret for lokaliseringen af produktionspladsen, har selskabet lagt afgørende vægtpå at vælge den lokalitet, der bedst opfylder selskabets krav til teknisk egnethed, sikkerhedfor overholdelse af tidsplan, herunder især i forhold til miljøgodkendelsen, samt minimerin-gen af risici. Og denne lokalitet er efter Femern A/S’ vurdering Rødbyhavn.

2. Indstilling

Det indstilles, at bestyrelsen godkender, at Femern A/S indstiller til transportministeren, athan godkender, at selskabet udpeger Rødbyhavn som produktionsplads for tunnelelemen-terne til den kommende Femern Bælt-forbindelse, med deraf følgende økonomiske konse-kvenser.
Indstillingen blev tiltrådt af bestyrelsen i Femern A/S på bestyrelsesmødet 25. maj 2011
6