Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1200260_0001.png
1200260_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20122012-3956
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 189:

Ministeren bedes kommentere læserbrevene "Arbejdspladserne der forsvandt"(18. oktober 2012) og "Sejladsen på Sjælland/ det kommende udbud/ et skud ifoden?"(14. november 2012) i Samsø Posten.

Svar:

Transportministeriets lægger netop nu sidste hånd på udbudsmaterialet vedr.besejlingen af ruten Samsø-Kalundborg for perioden fra 1. oktober 2014.Trafikken vil fra den 1. oktober 2014 foregå mellem Kalundborg og en nyanlagtfærgehavn ved Ballen på Samsøs østside.Det er Samsø Kommune, der opfører havnen.Havnen projekteres efter maksimale dimensioner sådan, at man ikke påforhånd udelukker mulige tilbud, men sikrer et så attraktivt udbud som muligt.Det skal understreges, at de dimensioner, som havnen projekteres med, er valgtaf Samsø Kommune som bygherre, dog efter drøftelse medTransportministeriet. Det står Samsø Kommune frit for at projektere oganlægge havnen med de dimensioner, kommunen finder nødvendige. Havnensendelige lay-out bliver først fastlagt, når Samsø Kommune via resultatet afTransportministeriets udbud ved, hvilken færge der skal trafikere ruten fra 1.oktober 2014.Jeg er uenig i, at udbuddet er tilrettelagt sådan, at et bestemt rederi med enbestemt færge gives bedre muligheder for at vinde udbuddet end andrerederier. Som nævnt er udbuddet netop tilrettelagt sådan, at det giver flestmulige rederier chancen for at afgive tilbud.En markedsanalyse, udarbejdet for Transportministeriet og Samsø Kommune ivinteren 2011/2012 viste endvidere, at færgeruten mellem Samsø og
Kalundborg har et meget stort vækstpotentiale, hvis overfartstiden forkortesvæsentligt til 75 minutter mod 110 minutter i dag – hvilket er mere end hvadden nuværende færge kan klare i dens nuværende udformning.Den forventede trafikstigning ved den korte overfartstid vil desuden betyde, atden nuværende færges kapacitet er for lille. En relativt begrænset ombygning affærgen vil imidlertid kunne give den både større kapacitet og større fart.Den nuværende operatør vurderes således at have mulighed for at afgive etkonkurrencedygtigt tilbud – i lighed med andre potentielle tilbudsgivere.Jeg vil yderligere bemærke, at ministeriet ikke har adkomst til at bestemme, ihvilken havn de fartøjer, som f.eks. anvendes til færgebetjeningen af Samsø, erhjemmehørende, og hvor de medarbejdere, der er ansat i rederiet, har deresbolig. Jeg kan endvidere ikke udelukke færger, der sejler under andet flag enddansk. Jeg har dog sikret, at besætningerne skal kunne tale et skandinavisksprog, og at besætningerne aflønnes og har arbejdsvilkår svarende til det, der erfastsat i danske overenskomster.Jeg vil desuden tillade mig at stille mig tvivlende overfor, om det forhold, atden færge, der betjener Samsø, eventuelt er hjemmehørende i Aarhus,nødvendigvis er ensbetydende med, at der ikke kan værebesætningsmedlemmer, der er bosiddende på Samsø.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen