Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1200279_0001.png
1200279_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20122012-3948
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 188:

I svar på TRU alm.del – spm. 77 af 20. november 2012 hedder det, at ”dengennemsnitlige responstid på strækningerne har ikke ændret sig signifikant,siden det reducerede vagtberedskab trådte i kraft…” og ”Banedanmark skønnerimidlertid, at den nuværende mandskabsstyrke kan leve op til de fastlagterettidighedskrav”. I den forbindelse bedes ministeren indhente oplysningervedrørende fejlretningen i Midt- og Vestjylland hos Arriva i dagene 3.-6.december 2012, herunder hvorvidt den forsinkede fejlretning har påvirket såvelregulariteten som antallet af aflyste tog.

Svar:

Jeg har forelagt dit spørgsmål for Banedanmark, som oplyser følgende:”Den samlede rettidighed for Arriva på strækningerne i Midt- og Vestjylland låi perioden d. 3-6. december 2012 på 86,5 pct. Rettidigheden pådelstrækningerne var i perioden:Struer - Thisted: 96,6 pct.Struer - Århus: 97,0 pct.Struer - Esbjerg: 93,7 pct.Århus - Skjern: 85,1 pct.Esbjerg - Tønder: 73,8 pct.
Dermed levede rettidigheden på strækningerne Esbjerg-Tønder og Århus-Skjern ikke op til målet på 90 pct.På strækningen Esbjerg-Tønder skyldes den manglende målopfyldelse enafsporing af et godstog ved Farris, hvilket medførte, at tog til og fra Tysklandmåtte omlægges via Bramming/Tønder.Strækningen Århus-Skjern var i samme periode ramt af forsinkelser pga.forhold, som skyldes snestorm over Midt- og Nordjylland. I den forbindelse
forårsagede salt fra kommunale saltspredere fejl i sporet, hvilket bevirkede, at19 tog blev aflyst på netop den strækning den 3. december 2012.Saltproblemerne betød, at der blev kørt med lavere hastighed på strækningen.For at undgå at dette medførte forsinkelser, som kunne brede sig til resten afjernbanenettet i Danmark, blev hver anden afgang på strækningen aflyst.I perioden 3.-6. december 2012 opstod langt hovedparten af fejlene i regionMidtjylland i dagtimerne, hvor Banedanmark havde mellem 10-14sikringsmedarbejdere på arbejde, der kan rykke ud til fejlretningsopgaver.Dette er under normale omstændigheder nok til at rette 4-6 samtidige fejl,hvilket opstår meget sjældent i denne region. Vejrforholdene i netop denneperiode skabte flere fejl end sædvanligt, primært sporskiftevarmefejl, og udoverde usædvanligt mange fejl specielt den 3. december, der beskæftigede allemedarbejderne med fejlretning, medførte vejrforholdene, at det tog længere tidend normalt for medarbejderne at komme frem til fejlene.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen