Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1205895_0001.png
1205895_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. januar 20132012-3942
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 186:

Finder ministeren, at afgreningskammeret under Sortedamssøen har fået enhensigtsmæssig udformning, når sporet fra Nordhavnen kun drejer i retningmod Østerport, således at passagerer, der skal mod Nørrebro, skal foretageomstigning på Østerport.

Svar:

Metroselskabet har oplyst følgende:”Metroen til Nordhavn er muliggjort af, at der allerede arbejdes på etsporskiftekammer i Cityringen under Sortedamssøen. Med en forholdsvis lilleekstra investering kan dette kammer udbygges således, at det ligeledes kanbenyttes som et afgreningskammer til Nordhavn. Placeringen af kammeretmuliggør kun en afgrening således, at metrotogene har retning fra Nordhavnmod Østerport og gør det ikke muligt at lave en afgrening mod Nørrebro. Vedat ændre et allerede planlagt sporskiftekammer, kan denne afgrening tilNordhavn udføres uden at forsinke åbningen af Cityringen og indenfor deaftalte økonomiske rammer. En afgrening mod Nørrebro ville således havekrævet anden placering af afgreningskammeret, hvilket havde betydet enforsinkelse af åbningen af Cityringen, ligesom det ikke ville have været muligtindenfor de aftalte økonomiske rammer.Passagerprognosen viser, at det er mindre end 10 % af passagerene fraNordhavn, som har mål på den side af Cityringen, som ikke betjenes af denplanlagte M4-linje.Løsningen med en pendullinje mellem Nordhavn og København H betjenersåledes den forventede passagerhovedstrøm. Rejser mod den nordlige del afCityringen fra Nordhavn kan ligeledes ske ved en let omstigning henoverperronen på den kommende Østerport Station.”
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen