Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1203771_0001.png
1203771_0002.png
Notat
8.11.11
Vedr. samfundsøkonomisk vurdering af shuntløsning ’G’ medstandsning af tog på ny station i Sakskøbing.
Transportministeriets departement har udbedt sig en vurdering af de samfundsøkono-miske konsekvenser for shuntløsning ’G’, hvis der etableres en station i Sakskøbing,og at denne betjenes af tog fra København.En egentlig samfundsøkonomisk vurdering af forslaget vanskeliggøres af tre væsentli-ge forhold, der ikke umiddelbart foreligger tilstrækkelig viden om, eller som det ervanskelige at løse:I driftsoplægget for projektet Femern Bælt danske jernbanelandanlæg er denhurtige forbindelse mellem København og Hamburg det eneste persontog, derskal køre via shunten nord om Nykøbing F. Dette tog standser ikke andre ste-der på Sjælland, Falster eller Lolland. At give det standsning i Sakskøbingvirker umiddelbart uhensigtsmæssigt. Begrænset kapacitet over Storstrømmenog på Københavns hovedbanegård betyder, at det ikke er muligt at sætte enekstra toglinje ind, for at betjene en ny station i Sakskøbing. Det vil, i givetfald, være nødvendigt at flytte tog, der skal betjene Nykøbing F, til Sakskø-bing. Dette forventes samlet set at medføre samfundsøkonomiske tab.Der foreligger ikke nogen viden om, hvor meget en station i Sakskøbing vilkomme til at koste. Det vil i givet fald være en station med perroner på shun-ten og på Lollandsbanen, altså et større stationsanlæg.Der eksisterer ikke tal for, hvor mange passagerer der kan forventes at benytteen ny station i Sakskøbing.
For alligevel at få en indikation af, hvorvidt en station i Sakskøbing kan retfærdiggøreetablering af shuntløsning ’G’, er der gennemført en beregning, hvor der er justeret påhenholdsvis passagermængder og tidsgevinster for de rejsende. I beregningen, somfremgår af skemaet nedenfor, er antallet af passagerer fordoblet i forhold til den oprin-delige beregning. Samtidig er alle rejsende, der kører via shunten, blevet pålignet enrejsetidsgevinst på 15 minutter.Der er således tale om en væsentlig overvurdering af de gevinster, som en ny station iSakskøbing vil tilføre. Således svarer en fordobling af antallet af rejser på shunten til,at samtlige beboere i Sakskøbing, Maribo og Nakskov hvert år skal foretage mere end30 rejser til København og tilbage igen.Dertil ses der i beregningen bort fra omkostninger til etableringen af stationen og forde eventuelle tab, som de rejsende til og fra Nykøbing F oplever, når togafgange flyt-tes fra Nykøbing F til Sakskøbing.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte4187 9941
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.*********NotatSide 1(2)
Som det fremgår af nedenstående tabel, vil det være forbundet med et samfundsøko-nomisk nettotab på godt 2,3 mia. kr. at etablere en ny station i Sakskøbing i forbindel-se med shuntløsning ’G’.
Anlægsomkostninger af shunt, inkl. besparelserSparede anlægsomkostninger vedr. støjVedligeholdsomkostningerSparet rejsetid, godstogSparet rejsetid, passagertog (internationale rejser samt rejser til/fra Lolland)ForvridningstabStøjNettonutidsværdi i altSamfundsøkonomisk forrentning
Nettonutidsværdimio. kr.(prisniveau 2010)-3.7800-5733672.497-87116,0-2.3451,8 %
Side 2(2)