Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1200055_0001.png
1200055_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20122012-3879
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Leif Mikkelsen (LA).

Spørgsmål nr. 176:

Med udgangspunkt i den fremgangsmåde, som man lagde til grund i aftalen omen grøn transportpolitik i januar 2009 for, at Infrastrukturfonden frem til 2022kunne tilføres 9 mia. kr. i udbytte fra A/S Storebælt, bedes ministeren oplyse,hvad Infrastrukturfonden i samme periode ville kunne få tilført i udbytte fraA/S Storebælt, såfremt udgangspunktet var de aktuelle økonomiskeforudsætninger?

Svar:

Den forventede tilbagebetalingstid for gælden i A/S Storebælt er i dag 31 år.Det fremgår af A/S Storebælts årsrapport for 2008, at ”En opdateretrentabilitetsberegning viser, at tilbagebetalingstiden alt andet lige ville blivereduceret med yderligere et år til 25 år fra åbningstidspunktet. Den 29. januar2009 blev der indgået en politisk aftale ”En grøn transportpolitik” dækkendeperioden frem til 2020. A/S Storebælt skal bidrage til finansieringen vedudbyttebetaling. Dette betyder, at tilbagebetalingstiden forlænges med 5–6 årog dermed udgør 30–31 år.”.Tilbagebetalingstiden er dermed i dag på samme niveau som i begyndelsen af2009, hvor A/S Storebælts årsrapport for 2008 blev udarbejdet.Tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen er beregnet på grundlag afblandt andet A/S Storebælts langsigtede forventning om vækst i vejtrafikken på1,5 pct. om året og en langsigtet realrenteforudsætning på 3,5 pct. om året.Den faktiske trafikudvikling på vejforbindelsen over Storebælt udviste et fald iperioden 2008–2010, men vejtrafikken er i 2012 tilbage på niveauet før finans-krisen.Omvendt betød finanskrisen, at renteudgifterne på gælden i A/S Storebælt harværet faldende.
Disse to forhold trækker således i hver sin retning, og samlet set er A/SStorebælt’s økonomiske stilling – som det fremgår af tallet fortilbagebetalingstiden - nogenlunde som forudsat ved indgåelsen af aftalen omen grøn transportpolitik i 2009.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen