Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
Notat
Børsen omtale af DSB markedsføring i 2012
Kommunikation5. december 2012
DSB har bevidst ikke ønsket at bidrage til polemikken i Børsen de seneste uger, men fakta iforhold til sagen er opsummeret herunder.OmkostningerDSB har sat som mål at reducere udgifter til markedsføring med hele 25% i forhold til2011 og fastholde et niveau på omkring halvdelen af tidligere års forbrug. DSBfortsætter i det spor og er, som det kan ses herunder, godt på vej:Mio. kr.Markedsføringsudgifter200890,9200991,62010101,3201169,1201252
Sølvgade 40, A-G1307 København K
Kampagner”Harry & Bahnsen” blev sendt på ”pension” i november 2011, idet den platform i etelektronisk mediebillede var blevet for ufleksibel og bekostelig.Arbejdet på en ”afløser” blev sat i værk, men trak ud som følge af turbulensen omkringDSB.DSB valgte i foråret 2012 at skifte stil og kurs i markedsføring for at føre en lavere ogmere ydmyg profil, som søgte ”tilbage til kernen”.Det fokus medførte, at der blev sat en stopper for det videre arbejde med Bates-afløseren til ”Harry & Bahnsen” (som indtil da havde kostet omkring 3 mio. kr., menville have kostet mange gange det at lancere).Der blev i stedet igangsat arbejde alene med en grundfortælling om DSB (”Den StoreSammenhæng”) i samarbejde med Mensch. Fokus var en intern refokusering på”kerneproduktet” understøttet af et kort, men kraftigt eksternt signal om ”sporskifte”.Det var fra start tanken, at den stil/tone, der her blev slået an, skulle bæres videre ind iden umiddelbart forestående udbudsproces og fremtidige ”kampagner”.Udbuddet, som DSB er forpligtet til, resulterede i valget af PeopleGroup, der vil arbejdevidere med elementerne i ”Den Store Sammenhæng” og i det spor arbejde medmarkedsføring og konkret produktlancering.DSB vil fortsætte dette arbejde i en mere ydmyg stil og lavere profileret end dethistorisk har været tilfældet.
Navn, 05-12-2012 20:33Dokument 1