Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
Samrådsspørgsmål D + E vedr. den vestfynskejernbaneSpørgsmål D:
Hvilke muligheder ser ministeren for udviklingenaf den vestfynske jernbane?
Svar:Jeg vil gerne begynde med at sige, athele sagen omkring trafikbetjeningen påVestfyn er blevet til en diskussion om atlukke stationer. Det synes jeg er en skævmåde at anskue sagen på.Indgangsvinklen er: Vi har mere og merelandstrafik, og flere og flere vil gernekøre med tog. Og samtidig er derlokaltrafikken. Hvis der ikke gøres noget,kan vi bare se på, at det hele sander til,til skade for landstrafikken og bestemtogså for den lokale pendlertrafik.
Side 2/6
Derfor har jeg bedt arbejdsgruppen medFynbus, DSB og Region Syddanmark omat kigge på problemet.Jeg har også foreslået, at arbejdsgruppenundersøger perspektiverne i etsammenhængende sydjyskregionaltogsystem. Vi er nødt til at kiggedet hele igennem, og man kan ikkeafvise, at analysen vil finde løsninger,som vil give en bedre betjening end idag.Hvis jeg ikke havde sat analysen i gang,kunne man nærmere have bebrejdetmig, at jeg bare lukkede øjnene for etvoksende problem.Jeg håber selvfølgelig, at arbejdsgruppenkan komme med inspiration og indsparktil debatten.
Side 3/6
Det er helt afgørende, at vi får engrundig diskussion med de parter, somhar fingeren på pulsen og arbejder meddet i hverdagen.I første kvartal af 2013 kommerarbejdsgruppen tilbage medløsningsforslag, og så skal politikerneefterfølgende træffe en beslutning. Detskal gerne ske på så oplyst et grundlagsom muligt, og det er det, jeg ved atskabe nu.Hvis vi i fællesskab kan finde frem tilløsninger, som giver det store flertal afpassagerer en bedre kollektiv trafik påVestfyn, er vi tættere på at nåregeringens mål om, at danskerne skalkøre dobbelt så meget i tog.
Side 4/6
Spørgsmål E:
Har ministeren overvejet et alternativ til denpåtænkte stationslukning, eksempelviskrydsningsspor, der skaber plads både til devestfynske regionaltog og IC-togene?
Svar:Jeg vil ikke afvise, at vi også skal kiggepå muligheden for et krydsningsspor.Men jeg vil gerne sikre mig, at det ernoget, der på den korte bane erøkonomisk realistisk.Der findes i dag en overhalingsmulighed4 steder på Vestfyn, hvor det er muligtfor ét tog at holde ind til siden ogdermed give plads til, at et andet tog kanoverhale på strækningen.Med et nyt dobbeltspor taler vi om etbeløb på syv-otte milliarder kroner, og
Side 5/6
det kan først gennemføres temmeligmange år ude i fremtiden.Jeg skal ikke dæmpe ambitionsniveauet,men bare sige, at hvis min løsninghandlede om at bygge et dobbeltspor tilsyv milliarder, så løste jeg ikkeproblemet. Det kan godt være, at nyespor kommer på sigt. Men det, vi kiggerpå her, er, hvad vi kan gøre på en kortereog mere realistisk bane.Jeg er bestemt åben over for alle deløsningsforslag, som vil kunne bidragetil en bedre trafikbetjening på Vestfyn.Regeringen har en klar målsætning om,at der skal være et så et godt kollektivttilbud, som vi overhovedet har mulighedfor at skabe.
Side 6/6
Derfor vil jeg også afvente det arbejde,som netop er sat i gang, før jeg gør migklog på, hvilke muligheder, jeg anser forat være de bedste til at løse deudfordringer, som vi står med.