Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
FærdselskontoretChristina Thode Hansen2012-0035-0133591330
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G
fra Folketingets Transportudvalg den 6. november 2012
Samrådsspørgsmål G:
”Hvad agter regeringen at gøre for at dæmme op for det i dagspressenafdækkede landevejspirateri i transportbranchen i form af bevidst ogplanlagt svindel med køre-/hviletidsreglerne ved anvendelse af magne-ter og andre ulovlige tiltag, der sætter tachografen ud af spil og dermedindebærer total tilsidesættelse af trafiksikkerheden samt unfair konkur-rence i branchen?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
[Indledning]
1.
Som transportministeren så rigtigt var inde på, hører reglerne om kø-re- og hviletid under mig, når det gælder spørgsmålet om sanktionernefor overtrædelse af reglerne og om politiets kontrolindsats på området.Min forgænger i embedet havde under et samråd her i udvalget i april2011 lejlighed til at give en udførlig orientering om netop sanktioner ogkontrolindsats. Jeg vil tillade mig at henvise til min forgængers talepa-pir fra samrådet, der blev sendt over til udvalget den 18. april 2011.2.
Jeg tror dog, at det kan være nyttigt i dag kort at ridse op, hvad dergælder på området:I 2005 blev bødeniveauet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerneskærpet væsentligt, ligesom der blev indført mulighed for frakendelseaf førerretten.I dag frakendes førerretten betinget, hvis chaufføren overskrider græn-serne for køre- og hviletid med mere end 30 pct. Og hvis føreren underet nyt kørselsforløb begår en tilsvarende overtrædelse, frakendes fører-retten ubetinget.Derudover koster det chaufføren 100 kr. i bøde for hver procent, denfastsatte grænse for køretid eller hviletid overskrides.Samtidig medfører chaufførens overtrædelser også væsentlige sanktio-ner for transportvirksomheden.Det hænger sammen med, at virksomhederne har et ansvar for at påse,at deres chauffører overholder køre- og hviletidsreglerne. Bl.a. hartransportvirksomhederne pligt til at tilrettelægge chaufførernes arbejdepå en sådan måde, at reglerne kan overholdes.I Danmark har vi indført et objektivt arbejdsgiveransvar, som betyder,at transportvirksomhederne straffes, hvis deres chauffører overtræderkøre- og hviletidsreglerne, og kørslen er udført i virksomhedens interes-2
se. Det betyder, at en virksomhed straffes for chaufførernes overtrædel-ser, uanset om virksomheden kan bebrejdes noget i den forbindelse ellerej.Bøden til transportvirksomheden fastsættes til det dobbelte af chauffø-rens bøde; det vil med andre ord sige 200 kr. for hver procent, den fast-satte grænse for køretid eller hviletid er overskredet.3.
Ud over de nævnte sanktioner for overtrædelse af de materielle køre-og hviletidsregler blev også straffen for ukorrekt brug af køretøjerneskontrolapparater mærkbart skærpet i 2005.Reglerne om kontrolapparatet følger af EU’s kontrolapparatforordning.Det er afgørende, at disse regler overholdes, hvis myndighederne effek-tivt skal kunne føre kontrol med, om grænserne for køretid eller hviletider overholdt.Derfor straffes en chauffør efter de gældende regler med en bøde på3.000 kr., når der er sket overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet.Også i dette tilfælde straffes ejeren af køretøjet på objektivt grundlagmed en bøde på det dobbelte – altså 6.000 kr. pr. gang.Herudover er der indført en klippekortordning på området. Den gæl-dende ordning, der trådte i kraft i maj 2009, indebærer, at en chaufførsom udgangspunkt frakendes førerretten betinget, hvis han 6 gange in-den for 3 år bliver taget i ukorrekt brug af kontrolapparatet. Overtrædesreglerne 12 gange inden for 3 år, skal der som udgangspunkt ske ube-tinget frakendelse.Hvis chaufføren ligefrem har manipuleret med eller på anden måde harforetaget et uautoriseret indgreb i kontrolapparatet eller dets forbindel-ser – f.eks. ved anvendelse af magnetisk udstyr – er straffen mere mar-kant. En chauffør, der kører velvidende, at der er foretaget et sådantindgreb, mister således kørekortet ubetinget allerede i førstegangstil-fælde.3
4.
I tilknytning hertil vil jeg nævne, at Justitsministeriet for kort tid si-den har sendt et lovforslag i høring, som bl.a. har til formål at justere påbødesanktionerne, når det gælder overtrædelser af reglerne om kontrol-apparatet. Der er tale om en opfølgning på en dom fra EU-Domstolenfra februar måned.Jeg tror, at det vil føre for vidt, hvis jeg i dag går i detaljer med detteforslag, og jeg vil derfor tillade mig at henvise til lovudkastet, som ersendt til Retsudvalget, og så i øvrigt vente med diskussionen af forsla-get og sanktionerne, til lovforslaget fremsættes.5.
Jeg vil i øvrigt ikke trætte udvalget med at gentage min forgængersgennemgang af køre- og hviletidsområdet, men derimod i dag koncen-trere mig om den udvikling, der har været på området, siden DR 1 brag-te udsendelsen ”Bag Facaden” i januar måned sidste år.Det var den udsendelse, der gav anledning til samrådet i april 2011.Og efterfølgende har DR 1 den 5. november i år bragt en opfølgning på”Bag facaden”.Så derfor er der jo en god anledning i dag til at gøre status over indsat-sen på området.6.
Her indledningsvis vil jeg gerne starte med at understrege, at det erafgørende for færdselssikkerheden, at køre- og hviletidsreglerne over-holdes.Det kan ikke siges tydeligt nok.Som det fremgår af udsendelsen fra januar sidste år og den opfølgendeudsendelse fra november i år, kan chaufførers overtrædelse af køre- oghviletidsreglerne forårsage en væsentlig nedsættelse af køreevnen, oglastbilulykker vil i sagens natur kunne have meget alvorlige konsekven-ser.
4
Det er i den forbindelse vigtigt at holde fast i, at ansvaret for, at køre-og hviletidsbestemmelserne overholdes, først og fremmest påhvilervognmændene og de chauffører, de sender ud på vejene.Uanset hvor meget kontrol politiet fører på området, så er det i sidsteende op til vognmændene og chaufførerne at optræde ansvarligt og sik-kert i trafikken, så vi undgår tragiske ulykker som den på den sønderjy-ske motorvej i april 2010, der blev omtalt i” Bag facaden” i januar2011.[Politiets kontrol]
7.
Ud over større ansvarlighed i branchen er der naturligvis også behovfor, at myndighederne fører en effektiv kontrol med den tunge trafik.Kontrolindsatsen på køre- og hviletidsområdet er i vidt omfang bundetop på EU-regler.Det såkaldte standardkontroldirektiv indeholder regler om, at der skalgennemføres hensigtsmæssige og regelmæssige kontroller både på ve-jene og hos transportvirksomhederne. Standardkontroldirektivet fast-sætter også krav til omfanget af kontrollerne.Kontrollen med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne foretages afpolitiet dels som vejsidekontrol, dels som kontrol hos virksomhederne.Vejsidekontrollen foretages dels som stikprøvekontroller, dels som mål-rettede kontroller. Kontrollerne gennemføres både af Rigspolitietstungvognssektion og af de enkelte politikredses færdselsafdelinger.Virksomhedskontrollen foretages af Rigspolitiet og indebærer indkal-delse og kontrol af en virksomheds diagramark og datafiler for en nær-mere fastsat periode.8.
Udvalget fik den 24. september 2012 oversendt en kopi af Rigspoliti-ets notat vedrørende status med hensyn til opfyldelse af standardkon-troldirektivets målkrav og iværksatte initiativer.5
Det fremgår bl.a. heraf, at der i 2011 er sket en mindre stigning i detsamlede antal kontrollerede arbejdsdage, og at antallet af kontrolleredearbejdsdage i virksomhedskontrollen også er steget. Det fremgår desu-den, at Rigspolitiet har foretaget en tilfredsstillende driftsprøve af detnye it-system på området, som forventes at kunne anvendes fuldt ud iden daglige drift i virksomhedskontrollen fra årsskiftet 2012/2013.Endelig har Rigspolitiet oplyst, at kontrolindsatsen på tungvognsområ-det, herunder i forhold til køre- og hviletidslovgivningen, fortsat er ethøjt prioriteret indsatsområde.[Omlægning af kontrollen]
9.
I relation til politiets kontrolindsats vil jeg gerne henvise til min be-svarelse af 13. november 2012 af Retsudvalgets spørgsmål nr. 131.Som det fremgår af denne besvarelse, har Rigspolitiet i 2012 gennem-ført en række såkaldte politianalyser, som skal optimere organiseringenaf de politimæssige kerneopgaver med henblik på at forbedre og effek-tivisere politiets indsats, herunder på færdselsområdet.I forlængelse heraf har Rigspolitiet bl.a. besluttet, at de specialiseredekontrolopgaver på tungvognsområdet fremover skal samles i tre opga-vefællesskaber beliggende i henholdsvis Nordjyllands Politikreds(Tungvognscenter Nord), Sydøstjyllands Politikreds (TungvognscenterSyd) og Midt- og Vestsjællands Politikreds (Tungvognscenter Øst).For så vidt angår kontrol af køre- og hviletidsbestemmelserne vil opga-vefællesskaberne skulle varetage alle operative opgaver i forbindelsemed vej- og virksomhedskontrollen, som i dag udføres af Rigspolitietog politikredsene. Tungvognscenter Øst overtager også den indledendeadministrative virksomhedskontrol, mens den efterfølgende strafferetli-ge behandling af sagerne integreres helt eller delvist i centrene.10.
Det er hensigten, at tungvognscentrene skal etableres medio 2013,så vejsidekontrollen kan overføres umiddelbart herefter. Den forvalt-6
ningsmæssige del af virksomhedskontrollen udlægges til Tungvogns-center Øst inden udgangen af 2013, og det er målet, at de ressourcer,der frigøres som følge af sammenlægningerne, også kan bidrage til atforbedre og styrke kontrolniveauet.Det er politiets forventning, at indførelsen af opgavefællesskaber påtungvognsområdet vil styrke både det faglige niveau og effektiviteten ikontrollen og retsforfølgningen.Jeg finder det meget positivt, at vej- og virksomhedskontrollen frem-over vil kunne gennemføres i et sammenhængende forløb hos sammespecialiserede myndigheder, frem for som i dag at skulle overdragesmellem flere myndigheder.[Manipulation af kontrolapparater]
11.
I DR’s udsendelse peges der på, at overtrædelser af køre- og hvile-tidsreglerne ofte finder sted i form af manipulation med kontrolappara-tet. Og det er også det, der kommer til udtryk i samrådsspørgsmålet.I begyndelsen af 2009 blev standardkontroldirektivet ændret for at imø-degå risikoen for manipulation med kontrolapparatet.Ændringen indebærer, at politiet også skal kontrollere lastbilernes kon-trolapparater for at afsløre, om der anvendes udstyr som f.eks. magne-ter, der har til formål at manipulere med registreringerne af chaufførenskøre- og hviletider.12.
Jeg ved, at politiet har et godt kendskab til de forskellige former forsnyd, og at dette indgår i politiets kontrolarbejde.I 2009 udarbejdede Rigspolitiet desuden en handlingsplan for indsatsenmod manipulation. Handlingsplanen indebærer bl.a., at der er fokus påuddannelse af særligt personale og gennemførelse af målrettede vej-sidekontroller mod manipulation.
7
13.
Teknologien i de digitale kontrolapparater udvikles i øvrigt løbende,og i den forbindelse indgår sikring mod manipulation også som en væ-sentlig faktor. Senest har EU-kommissionen ændret de tekniske krav tildigitale kontrolapparater med henblik på at sikre mulighed for at opda-ge manipulation af køredata.[Konkrete resultater af politiindsatsen]
14.
Om politiets kontrolindsats på manipulationsområdet kan jeg desu-den oplyse, at der i 2011 blev afviklet 7 målrettede kontroller fordelt på22 kontroldage. I 2012 er der til dato afholdt 6 målrettede kontrollerfordelt på 23 kontroldage, ligesom der er planlagt yderligere en målret-tet kontrol i år.Derudover indgår kontrol af eventuel manipulation som en del af denalmindelige vejsidekontrol af tunge køretøjer.15.
I DR’s udsendelse fremhæves det, at der i perioden fra 2008 til ogmed første halvår af 2012 er sket en markant stigning i antallet af grovekøre- og hviletidsovertrædelser. I den forbindelse henvises der til ettalmateriale fra Rigspolitiet, hvoraf det fremgår, at der er registrerethenholdsvis 6 grove overtrædelser i 2008 og 458 grove overtrædelser i2011.De overtrædelser, der i udsendelsen betegnes som ”grove overtrædel-ser”, er sigtelser mod chauffører for overtrædelser af reglerne om køre-tid eller hviletid på mere end 30 %.På dette punkt vil jeg for god ordens skyld gøre udvalget opmærksompå, at Rigspolitiet til brug for dette samråd har oplyst, at man forud forudsendelsen imødekom en anmodning fra DR Dokumentar om statistikpå antallet af sigtelser for overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmel-serne samt manipulation af køretøjer.Talmaterialet var imidlertid behæftet med fejl, idet det samlede antalsigtelser mod førere for grove overtrædelser af såvel den tidligere som8
den gældende køre- og hviletidsforordning rettelig udgør 252 – og ikke6 – grove overtrædelser i 2008.Der er således tale om en knap så markant stigning i antallet af groveovertrædelser af køre- og hviletidsreglerne, som det anføres i udsendel-sen.16.
Men der er stadig tale om en stigning, og det kan jo skyldes, at dersker flere lovovertrædelser.Det kan imidlertid også afspejle, at politiet i de senere år har haft fokuspå området og målrettet indsatsen med mærkbare resultater til følge.Jeg er i den forbindelse tilfreds med, at politiet også fremover vil havefokus rettet mod overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.Og jeg ser frem til den styrkelse af området, som den nævnte omlæg-ning inden for politiet vil give mulighed for.[Afslutning]
17.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at – som jeg også har til-kendegivet i forbindelse med oversendelsen af Rigspolitiets notat ved-rørende status med hensyn til opfyldelse af standardkontroldirektivetsmålkrav og iværksatte initiativer – så lægger jeg stor vægt på, at der ta-ges de fornødne initiativer i politiet med henblik på at opnå en tilfreds-stillende kontrolsituation.Jeg har noteret mig, at Rigspolitiet har taget initiativ til at styrke indsat-sen og til at opfylde målkravene i standardkontroldirektivet, ligesomRigspolitiet løbende overvejer, hvordan måltallet kan øges yderligereinden for de nuværende rammer.Tak for ordet.
9