Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1194641_0001.png
1194641_0002.png
1194641_0003.png
1194641_0004.png
1194641_0005.png
1194641_0006.png
1194641_0007.png
1194641_0008.png
1194641_0009.png
Konsolideret anlægsoverslag for Femern Bælt-forbindelsen - august 2011
Femern A/S
24. august 2011
1. BaggrundFemern A/S har udarbejdet et konsolideret anlægsoverslag for en sænketunnelløsning un-der Femern Bælt. Anlægsoverslaget tager højde for beslutningen om at producere stan-dardtunnelelementer ved Rødbyhavn og for Finansudvalgets godkendelse af Aktstykke149, 23. juni 2011, hvor budgettet for projekteringsfasen blev udvidet til 2.812 mio. kr.Det skal understreges, at anlægsoverslaget skal betragtes som det bedst mulige bud på etøkonomisk overslag på baggrund af de foreliggende oplysninger. Det kan ikke udelukkes,at nye oplysninger, myndighedskrav, politiske krav eller forsinkelser som følge af klagesa-ger mv. vil kunne føre til ændringer af projektet eller tidsplanen og dermed af overslaget.Det skal endvidere bemærkes, at det nuværende anlægsoverslag er udarbejdet før gen-nemførelsen af VVM-undersøgelsen. Den endelige fastlæggelse af anlægsbudgettet vil skei forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven.
2. Samlet anlægsoverslagAnlægsoverslaget for en sænketunnel fremgår af tabel 1.Tabel 1 Anlægsoverslag
2008-priserAnlægsomkostningerØvrige arbejderTotale anlægsomkostninger*Projektledelse, driftsforberedelse mv.ReserverSamlede bruttoomkostninger*Forventet EU-støtteSamlede nettoomkostninger** Summen kan afvige fra enkeltposterne som følge af afrunding
Sænketunnel28,6 mia. kr.1,9 mia. kr.30,5 mia. kr.5,4 mia. kr.4,8 mia. kr.40,7 mia. kr.4,8 - 8,8 mia. kr.31,9 – 35,9 mia. kr.
Anlægsoverslagene omfatter perioden 1. april 2009 frem til åbning af den faste forbindelse i2020, jf. tidsplanen. Overslaget indeholder således de allerede afsatte midler til projekteringog udbudsforberedelse mv. på 2.812 mio. kr.I de efterfølgende afsnit gennemgås baggrunden for de enkelte poster i det konsolideredeanlægsoverslag.
Side 2/9
Femern A/S
24. august 2011
3. AnlægsomkostningerTabel 2 Anlægsomkostninger og øvrige arbejder
2008-priserAnlægsomkostningerØvrige arbejderI alt *tiviteter
Sænketunnel28.622 mio. kr.1.925 mio. kr.30.547 mio. kr.
* I medfør af Aktstykke 149 af 23. juni 2011 kan afholdes omkostninger for 365 mio. kr. til fremrykkede ak-
Anlægsomkostninger omfatter udgifter, som selskabet vil skulle betale entreprenørerne forat bygge en fast forbindelse over Femern Bælt. Det samlede overslag for anlægsomkost-ninger er på 28,6 mia. kr.Anlægsomkostningerne baserer sig på overslag, som rådgiveren Rambøll-Arup-TEC JVhar udarbejdet for en sænketunnelløsning. Overslaget er gransket af Femern-organi-sationen for såvel tekniske som økonomiske forhold. Det har ført til en række korrektioner,således at projektet opfylder tekniske krav og de grundlæggende beregningsforudsætnin-ger, som f.eks. priser på beton, stål og arbejdskraft. Anlægsoverslaget er efterfølgende ju-steret for at tage højde for placeringen af produktionsfaciliteter ved Rødbyhavn med enmeromkostning på 2,8 mia. kr. til følge samt godkendelsen af Aktstykke 149 i juni 2011.Budgetposten Øvrige arbejder omfatter dels anlægsaktiviteter, der henhører under bygher-rens ansvar, og derfor ikke indgår i skitseprojektet, dels aktiviteter som er nødvendige for atgennemføre projektet, men som ikke er egentlige anlægsarbejder. Udgifterne er bl.a. identi-ficeret på baggrund af erfaringerne med Øresundsprojektet. Øvrige arbejder omfatter såle-des bl.a. følgende poster:Sejladssikkerhed i form af VTS-system, bøjer og/eller midlertidige fyr – ca. 250 mio. kr.Bygherrens leje af tilsynsbåde – ca. 100 mio. kr.Undersøgelser og kompenserende tiltag (miljø, arkæologi, fjernelse af sprængstof mv.)– ca. 100 mio. kr.Erstatninger og køb af jord (køb af jord, erstatninger til berørte landmænd, fiskere ogøvrige erhvervsdrivende) – ca. 300 mio. kr.All-risk forsikring af byggeriet – ca. 400 mio. kr.Betalingsanlæg og betalingssystem i Danmark– ca. 350 mio. kr.Faciliteter til told- og grænsekontrol i både Danmark og Tyskland – ca. 100 mio. kr.Besøgscentre i både Danmark og Tyskland – ca. 50 mio. kr.
Det bemærkes, at udgiften til en række af posterne er vanskelige at vurdere på forhånd,hvilket bl.a. gælder behovet for at fjerne sprængstof og behovet for erstatning mv.
Side 3/9
Femern A/S
24. august 2011
Aktstykke 149 af 23. juni 2011 indebærer, at Femern A/S har hjemmel til at afholde udgiftervedrørende etablering af VTS-system, arealerhvervelse og marine arkæologiske undersø-gelser for i alt 365 mio. kr. inden vedtagelsen af en anlægslov.
4. Projektledelse, driftsforberedelse mv.Tabel 3 Projektledelse, driftsforberedelse mv.
2008-priserProjektering*Udbudsforberedelse*AnlægsfaseDriftsforberedelseI alt
Sænketunnel1.857 mio. kr.430 mio. kr.2.837 mio. kr.305 mio. kr.5.429 mio. kr.
* Bevilget i medfør af projekteringsloven og Aktstykke 140 af 3. juni 2010 og Aktstykke 149 af 23. juni 2011
Projektledelse, driftsforberedelse mv. dækker over bygherreorganisationens egne omkost-ninger til løn og drift mv., udgifter til eksterne rådgivere samt forberedelsen af driften.Den største del af midlerne anvendes til at dække udgifterne til eksterne rådgivere. I projek-teringsfasen omfatter udgifterne bl.a. udarbejdelsen af skitseprojekter, miljøundersøgelser,geotekniske undersøgelser og forberedelse af udbudsforretningen, mens der i anlægsfasenbl.a. er behov for at afholde udgifter til bygherrerådgivning, tilsyn og miljøovervågning.Knap 2,3 mia. kr. af udgifterne forventes afholdt inden vedtagelsen af en anlægslov, somdet fremgår af tabel 3. Selskabet har hjemmel til at afholde disse udgifter i medfør af pro-jekteringsloven og Aktstykke 140 af 3. juni 2010 og Aktstykke 149 af 23. juni 2011. Om-kostningerne omfatter både projektering samt udbudsforberedelse, som er fremrykket medhenblik på optimering af tidsplanen.I anlægsfasen vurderes det, at der vil være behov for at afholde udgifter på knap 450 mio.kr. årligt til projektledelse mv. Vurderingen er baseret på baggrund af erfaringerne fra Øre-sundsprojektet. Anlægsperioden for en sænketunnel vurderes til 6,5 år.Derudover kommer udgifter til forberedelse af driftsfase på omkring 300 mio. kr., som om-fatter udgifter til forberedelse og etablering af den permanente driftsorganisation samt ud-gifter til uddannelse af dansk- og tysktalende personale, etablering af beredskaber, mar-kedsopbygning, koordinering mv. Vurderingen er baseret på erfaringer fra Øresundsprojek-tet.
Side 4/9
Femern A/S
24. august 2011
5. ReserverDe samlede reserver er opgjort på baggrund af to risikovurderinger for henholdsvis entre-prenørens risiko og for bygherrens risiko. Som følge af, at risikofordelingen i de kommendeentreprisekontrakter endnu ikke er fastlagt, indeholder de konkrete vurderinger selvsagt enusikkerhed. Vurderingen er gennemført ved hjælp af såkaldte Monte Carlo-simuleringer,som bygger på en gennemgang af alle identificerede risici, vurdering af sandsynligheden,for at de indtræffer samt en vurdering af deres økonomiske konsekvenser. I reserver indgårdesuden projekteringsfasens reserve samt reserven for udbudsfasen.Det anslåede reservebehov ved en tunnelløsning vurderes at udgøre 4,8 mia. kr. Det sva-rer til et tillæg på 14 pct. til de samlede omkostninger.Tabel 4 Reserver
2008-priserProjektering- og udbudsfase*EntreprenørrisiciBygherrerisiciFrie reserverI alt
Sænketunnel160 mio. kr.1.553 mio. kr.2.695 mio. kr.400 mio. kr.4.807 mio. kr.
* Bevilget i medfør af projekteringsloven og Aktstykke 140 af 3. juni 2010 og Aktstykke 149 af 23. juni 2011
Af de samlede reserver indgår allerede afsatte reserver i forbindelse med projekteringsfa-sen på 160 mio. kr.De store reserveposter dækker entreprenørernes risiko, som vil være den pris, som sel-skabet skal betale oven i de rene anlægsudgifter med henblik på at få entreprenørerne til atpåtage sig risici vedrørende f.eks. almindeligt vejrlig, designansvar, kendte geotekniskeforhold, fejl i materialer, nedbrud i produktionsfaciliteter mv. Posten er medtaget under re-server, selvom der er tale om en forventet kontraktlig betaling til entreprenøren, da det gi-ver det mest retvisende billede af den samlede reserve. Betalingen reducerer således sel-skabets risici og dermed størrelsen på bygherrerisikoen.Bygherrerisikoen dækker over de risici, som selskabet påtager sig. Det drejer sig eksem-pelvis om risici i forbindelse med ekstreme vejrforhold eller fordyrelser, som skyldes ændretlovgivning mv. En række risici vil være dækket af selskabets forsikring, og der er derfor ikkebehov for at afsætte reserver til at dække disse risici.Derudover er der en fri reserve på 400 mio. kr. til dækning af uforudsete hændelser. Det ersåledes ikke muligt i risikoberegningerne at tage højde for alle hændelser, som på den eneeller anden måde ville kunne få implikationer for udgifterne til projektet. Den fri reserve sva-rer til omkring 1 pct. af den samlede projektsum.
Side 5/9
Femern A/S
24. august 2011
Et reservetillæg på ca. 14 pct. af den samlede projektsum er væsentligt lavere end de re-server, som typisk afsættes i forbindelse med statslige vej- og baneprojekter. At der ikkevurderes at være behov for en større reserve skyldes, at det grundige arbejde i projekte-ringsfasen bidrager til at identificere risici og i vid udstrækning tage højde for disse i det en-delige projekt, hvilket reducerer den samlede risiko. Dertil kommer, at et stort projekt somen Femern Bælt-forbindelse som udgangspunkt vil være mere robust end mindre anlægs-projekter, idet sandsynligheden for, at enkelthændelser vil få afgørende betydning for desamlede udgifter, er mindre.
6. EU-støtteFemern Bælt-forbindelsen er et prioriteret projekt i EU’s TEN-program, hvilket indebærer, atselskabet både kan få tilskud til projekteringen af forbindelsen og til selve anlægsarbejdet.TEN-støtte bevilges til infrastrukturprojekter inden for rammerne af de midler, som er afsat iEU-budgettets 7-årige finansielle perspektiver. Den nuværende støtteperiode omfatter pe-rioden fra 2007-2015, mens den kommende støtteperiode vil omfatte perioden 2014-2020,hvor størstedelen af udgifterne til etableringen af den faste forbindelse forventes afholdt.Da rammen for den kommende støtteperiode først vil blive fastlagt i løbet af 2013, er det pånuværende tidspunkt ikke muligt præcist at vurdere, hvor stor en EU-støtte projektet vil op-nå.I forbindelse med vedtagelsen af projekteringsloven blev det lagt til grund, at projektet villekunne opnå 50 pct. i støtte til projekteringsomkostninger og 10 pct. i støtte til anlægsom-kostninger. Hvis man lægger de forudsætninger til grund, indebærer det, at en tunnelfor-bindelse vil kunne opnå 4,8 mia. kr. i EU-støtte.Det har dog vist sig, at støtten til Femern Bælt-projektet i indeværende støtteperiode (2007-2013) har været væsentligt højere, idet projektet er tildelt 50 pct. støtte til projekteringsom-kostningerne og ca. 24 pct. støtte til anlægsomkostningerne. Der er derfor en mulighed for,at selskabet også i den følgende støtteperiode vil kunne opnå en højere støtte til anlægs-omkostninger end tidligere forudsat. Hvis man lægger til grund, at projektet kan opnå enstøtte til anlægsomkostninger på 20 pct., vil det indebære, at tunnelprojektet vil kunne opnå8,8 mia. kr. i EU-støtte.
Side 6/9
Femern A/S
24. august 2011
Tabel 5 EU-støtte
2008-priserProjekteringsudgifter*Anlægsudgifter*Udgifter totalt*Tilskud projektering (50 pct.)Tilskud anlæg (10 pct./20 pct.)Tilskud i alt
Sænketunnel1.732 mio. kr.39.717 mio. kr.41.449 mio. kr.866 mio. kr.3.972 / 7.944 mio. kr.4.838 - 8.810 mio. kr.
*Støtteberettigede udgifter inklusive beregnet administrationsoverhead, hvorfor tallene adskiller sig fra an-lægsoverslaget
7. Drift, vedligehold og reinvesteringerDrift, vedligehold og reinvesteringer indgår ikke i anlægsoverslaget, men er en forudsæt-ning for at kunne udføre rentabilitetsberegninger.Femern A/S har valgt at basere skønnet over drift, vedligehold og reinvesteringer på erfa-ringerne fra Øresundsprojektet, som både består af en skråstagsbro og en sænketunnel.Det var samme fremgangsmåde, som lå til grund for de beregninger af tilbagebetalingstid,der blev udført i 2008 forud for projekteringslovens vedtagelse.Tabel 6. Drift, vedligehold og reinvesteringer
2008-priserDrift, vedligehold og reinve-steringer (årligt)
Sænketunnel549 mio. kr.*
* Beregnet årligt gennemsnit baseret på de forventede reinvesteringer i forbindelsens første 40 leveår.
8. RentabilitetsberegningerMed udgangspunkt i de foreliggende anlægsoverslag og antagelser om byggetid, som defremgår af tabel 7, er der gennemført rentabilitetsberegninger baseret på en samlet tilba-gebetaling af udgifterne til både kyst-kyst forbindelsen og landanlæggene.De forudsætninger, der lå til grund for projekteringslovens finansielle analyser, er uændre-de, jf. bilag, bortset fra kyst-kyst forbindelsens anlægsoverslag og landanlæggenes an-lægsoverslag. Der gøres desuden opmærksom på, at der er taget udgangspunkt i enstand-alone beregning, hvor der ikke er taget højde for eventuelle konsekvenser af ensambeskatning med Sund & Bælt-koncernen.
Side 7/9
Femern A/S
24. august 2011
Det er forudsat, at de danske landanlæg tilbagebetales via udbytte fra Femern A/S, og atudbyttebetalingen starter, når egenkapitalen er retableret og udgør 1/3 af årets overskud.Efter at Femern A/S’ gæld er tilbagebetalt, udbetales hele årets overskud som udbytte.Tabel 7 Forudsætninger for rentabilitetsberegninger
2008-priserKyst-kyst forbindelseLandanlægByggeperiode
Sænketunnel40,7 mia. kr.8,5 mia. kr.6,5 år
Tabel 8 Tilbagebetalingstider for de to skitseprojekter
Antal år
10 pct. TEN-støtte/3,5 pct. realrente
SænketunnelKyst-til-kystInkl.aleneLandanlæg3339
Med konservative forudsætninger om en TEN-støtte på 10 pct. af anlægsomkostningerneog en realrente på 3,5 pct. vil kyst-kyst forbindelsen være tilbagebetalt efter 33 år ved entunnelløsning. Landanlæggene vil være tilbagebetalt efter 39 år ved en tunnelløsning.Hvis realrenten i perioden vil være lavere end 3,5 pct., og/eller hvis projektet opnår en høje-re TEN-støtte, vil det indebære kortere tilbagebetalingstider.
Side 8/9
Femern A/S
24. august 2011
Bilag – anvendte forudsætninger i rentabilitetsberegningerne

1

I forbindelse med rentabilitetsberegningerne er der som udgangspunkt anvendt samme forud-sætninger, som lå til grund for den finansielle analyse, der blev udarbejdet i 2008 i forbindelse2med projekteringsloven .Rentabilitetsberegningerne er dog baseret på de nuværende anlægsoverslag for tunnel oglandanlæg. Ligesom beregningerne er baseret på, at forbindelsen åbner i 2020, hvilket har be-tydning for trafikforudsætningerne og prisniveauet (begge er fremskrevet med henholdsvis toårs forventet inflation og to års forventet trafikudvikling).TEN-støtten er beregnet på baggrund af de samme støtteforudsætninger (50 pct. til projekte-ringsomkostninger og 10 pct. til anlægsomkostninger), men baseret på de nuværende anlægs-overslags omkostninger.Anlægsudgift tunnelDrift og vedligeholdelsesomkostninger tunnelAnlægsudgift landanlægEgenkapital (mio. kr. 2008-priser)RealrenteInflationDiskonteringsrenteAfskrivningGældsafdragsprofilSelskabsskat (projektselskabet)Vækstrate for vejtrafikken i de første 25 driftsårGarantiprovision”Ramp-up”-periode – vejtrafikÅrlig jernbanebetaling (mio. kr. 2008-priser)TEN-støtte (projekteringsomkostninger/anlægsomkostninger)40,7 mia. kr.549 mio. kr. årligt8,5 mia. kr.5003,5 pct. p.a.2,5 pct. p.a.6,1 pct. p.a.Historisk anskaffelsesværdi lineært afskrevet over 100 årAnnuitet25 pct.1,7 pct. om året0,15 pct. p.a.4 år35050 pct. / 10 pct.
12
Alle beløb er i 2008-priserDet bemærkes, at der i den finansielle analyse alene blev foretaget beregninger på en broløsning.Side 9/9
Femern A/S
24. august 2011