Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1199051_0001.png
1199051_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. december 20122012-3815
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 155:

Hvornår åbnede Storebæltsbroen og Øresundsbroen, og hvor stor varbiltrafikken året før åbningen og året efter åbningen (trafikspringet)? Hvordandefineres den maksimale kapacitet for tog henholdsvis biler forbroforbindelserne?

Svar:

Sund & Bælt Holding A/S oplyser, at vejforbindelsen over Storebælt åbnededen 14. juni 1998.Biltrafikken året før åbning og året efter åbning fremgår af nedenstående tabel.Trafikken for 1997 er opgjort som summen af færgeoverfarterne Halsskov–Knudshoved og Vognmandsruten mellem Korsør og Nyborg. Trafikken for 1999omfatter udelukkende biltrafik på Storebæltsforbindelsen.

Storebælt

Biltrafik i alt

1997

3.041.181

1999

6.896.858
Sund & Bælt Holding A/S oplyser videre, at den faste forbindelse over Øresundåbnede for trafik den 1. juli 2000.Biltrafikken året før åbning og året efter åbning af Øresundsforbindelsenfremgår af nedenstående tabel. Biltrafikken for 1999 er opgjort som summen afruterne Dragør–Limhamn og Helsingør–Helsingborg. Biltrafikken for 2001 eropgjort som summen af Øresundsbron og Helsingør–Helsingborg.

Øresund

Biltrafik i alt

1999

3.194.985

2001

5.203.009
For definition af den maksimale kapacitet for tog henholdsvis biler forbroforbindelserne henvises til min besvarelse af spørgsmål 154 fra FolketingetsTransportudvalg.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen