Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1198494_0001.png
1198494_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. december 20122012-3815
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 154:

Hvordan defineres den maksimale kapacitet for tog henholdsvis biler forbroforbindelserne?

Svar:

For så vidt angår definitionen på den maksimale kapacitet for tog på delsStorebæltsforbindelsen, dels Øresundsforbindelsen, har jeg forelagtspørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark oplyser følgende:”Kapacitet på jernbanestrækninger er afhængig af, hvorledes banen teknisk erudformet, og hvorledes strækningen trafikeres. En banes teoretiske kapacitet erafhængig af blandingen af hurtige persontog, standsende persontog og lang-somme godstog.Den teoretiske kapacitet kan opgøres ud fra en given optimal hastighed på engiven strækning med den afstand, som togene kan køre efter hinanden med detgivne signalsystem.Det internationale jernbaneforbund (UIC) anbefaler en højestekapacitetsudnyttelsesgrad på 75 pct. i spidstimerne med blandet trafik, hvilketer gældende for broforbindelserne. Hertil kommer tunnelrestriktioner ogreserverede kanaler til vedligeholdelsesarbejder, hvilket i visse perioderbegrænser trafikken.Kapaciteten på f.eks. Øresundsforbindelsen er med blandet trafik 9 tog i timen ihver retning (7 persontog og 2 godstog). Hvis kapaciteten udnyttes tilpersontog i stedet for godstog, kan hvert godstog erstattes med 2 persontog.Muligheden for at udnytte kapaciteten på broforbindelserne kan ogsåbegrænses af kapaciteten og køreplanerne på de tilsluttende strækninger. ForØresundsforbindelsen har kapacitetsbegrænsninger på Københavns LufthavnKastrup Station indflydelse på kapaciteten over broforbindelsen.”
I forhold til transport af passagerer og gods er det ikke kun den beskrevnekapacitet på infrastrukturen, som er interessant, men også udnyttelsen afdenne i form af den kapacitet, hvert enkelt tog har. Denne kan forøges medeksempelvis længere tog og vogne med plads til flere passagerer.For så vidt angår definitionen på den maksimale kapacitet for biler på delsStorebæltsforbindelsen, dels Øresundsforbindelsen, har jeg forelagtspørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S. Sund & Bælt Holding A/S oplyserfølgende:”Den maksimale kapacitet er det antal biler, der maksimalt kan passere broenper time per retning med en given lastbilandel og under ideelle forhold (bl.a.vejrlig).Det bemærkes, at inden man når op på den fulde kapacitet, vil der være træng-selsproblemer. Ved en belastningsgrad på mellem 70 og 80 pct. vil der værebegyndende trængsel med begyndende fald i hastigheden, og ved 95 pct. ibelastningsgrad vil der være kritisk trængsel med kødannelser og reducerethastighed med 25-30 km/t og lejlighedsvise stop.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen