Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1198587_0001.png
1198587_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. december 20122012-3815
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 153:

Hvad er den maksimale kapacitet for tog og biler på dels Storebæltsbroen delsØresundsbroen?

Svar:

For så vidt angår den maksimale kapacitet for tog på dels Storebæltsforbindel-sen, dels Øresundsforbindelsen, har jeg forelagt spørgsmålet for Banedanmark.Banedanmark oplyser, at man opgør den maksimale kapacitet i timen påfølgende måde:”Storebæltsforbindelsen har en maksimal kapacitet på 9 tog i timen (vedfordeling på 7 persontog og 2 godstog) i hver retning, dog i retning vest–øst erder kapacitet til et persontog mere.Øresundsforbindelsen har en maksimal kapacitet på 9 tog i timen (vedfordeling på 7 persontog og 2 godstog) i hver retning, dog i retning øst–vest erder kapacitet til et persontog mere.”For så vidt angår den maksimale kapacitet for biler på dels Storebæltsforbin-delsen, dels Øresundsforbindelsen, oplyser Sund & Bælt Holding A/S følgende:”Såvel Storebæltsbroen som Øresundsbron består af 4 sporede motorveje mednødspor (med undtagelse af Øresundstunnelen, hvor nødsporet er udeladt).Tilladt maksimal hastighed på begge broer er 110 km/t og i Øresundstunnelen90 km/t.Kapaciteten på en 4-sporet motorvejsstrækning med nødspor afhænger af enlang række faktorer, herunder vejens stigning, bredden af kørespor,tilstedeværelsen af store køretøjer samt nærhed til konstruktioner.Med vejstigning på Storebælt på 1,8 pct. (vestgående) og 2,1 pct. (østgående),køresporsbredde på 3,50 meter og en skønnet lastbilsandel på 7 pct. i de travle
timer er den maksimale kapacitet på Storebæltsbroen beregnet til 4.300 bilerper time vestgående og 4.050 biler per time østgående.Denne kapacitet kan øges ved på et senere tidspunkt at omlægge vejen til en 6-sporet motorvej uden nødspor og med smallere kørespor. Dette vil fordreanvendelse af et trafikledelsessystem og samtidig hastighedsnedsættelse tilf.eks. 90 km/t.På Øresundsbron er motorvejens kapacitet tilsvarende fastlagt til ca. 4.000biler per time per kørselsretning. Her er det tunnelstrækningen uden nødspor,der bestemmer kapaciteten.”Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 154 fra FolketingetsTransportudvalg.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen