Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1225317_0001.png
1225317_0002.png
1225317_0003.png
1225317_0004.png
1225317_0005.png
1225317_0006.png
1225317_0007.png
1225317_0008.png
NOTAT
DatoJ. nr.
6. marts 20132012-3814
Vedr. forudsætninger for TRU svar 144Indledningsvis skal det oplyses, at det har vist sig vanskeligt for Vejdirektoratetat fremskaffe alle regnskabsoplysninger (faktisk afholdte udgifter) på vejpro-jekterne fra før 1980, så det er valgt at afgrænse besvarelsen af TRU 144 herfra.Vejdirektoratet har ikke taget udgangspunkt i de afsatte bevillinger, idet disseikke afspejler den reelle investeringsudgift. Derfor er der taget udgangspunkt ide faktisk afholdte projektudgifter opregnet til prisniveauet i 2012.Såfremt man skulle anvende de afsatte bevillinger vil der skulle oplyses omændrede budgetteringsprincipper (reservebeløb m.v.), herunder gives oplys-ninger om fordyrelser og billiggørelser, der har været.På den baggrund har Vejdirektoratet anvendt en række forbehold og forudsæt-ninger ved besvarelsen af TRU 144.1. Forudsætninger (talmaterialet, TRU 144)-Regnskabstallene omfatter så vidt muligt alle større vejanlægsprojek-ter, som er åbnet siden 1980Også igangværende vejprojekter, som ikke er åbnet endnu, ermedtaget.Enkelte projekter krydser regionsgrænser. For disse er valgt denregion, hvor den største del af vejen befinder sig.Mindre anlægsprojekter er ikke medtaget.Storebæltsbroen og Øresundsbroen er ikke medtaget.Færdiggørelsesarbejder er ikke medtaget (i alt ca. 4 mio.kr. netto iperioden 2006-2011).Der er ikke korrigeret for, at nogle projekters udgifter er anførtinklusiv projektering, tilsyn og administration (PTA), andre eksklusiv,og nogle kun inkl. dele heraf (f.eks. uden administrationsomkost-ninger).
-
-
---
-
--
Der er ikke korrigeret for ændrede bevillingsreglerSide 2/8
Udgiften er for alle projekter opregnet til prisniveau 2012 (indeks foranlæg af veje, 3. kvartal 2012).For de fleste af de projekter, der åbnede i perioden 1980-1987, er dertaget udgangspunkt i udgiften som anført i åbningsbrochuren forprojekter. (Der er så efterfølgende justeret til 2012-niveau fra 3.kvartals vejindeks i det pågældende åbningsår. For projekter 1995 erdet motorvejsindekset, der er omformet til vejindekset).For de fleste af de projekter, der åbnede i perioden 1987-2004, er dertaget udgangspunkt i projektbevillingen, som det står det sidste år påFinansloven (og igen er udgiften opregnet til prisniveau 2012 baseretpå 3. kvartals vejindeks i det pågældende åbningsår).For de fleste af de projekter, der er åbnet fra 2004 og frem, er der tagetudgangspunkt i regnskabstal fra 1999-2011 og plantal for 2012 jf. SAPBI (udgiften for hvert år er opregnet til 2012-niveau fra 3. kvartalsvejindeks i det pågældende år).
-
-
-
2. Valg af opgørelsesmetode ved TRU 144 besvarelsenVejdirektoratets opgørelse af regnskabstal har den klare fordel, at de viserinvesteringsudgiften på afsluttede og igangværende projekter til og med 2012.Tabel 1.TRU-svar 144 med regnskabstal (pl 2012),afrundet tal.RegionUdgifter tilstatsveje 1980-2012 (mio. kr.2012-priser)NordjyllandMidtjyllandSyddanmarkSjællandHovedstadenI alt6.03412.24914.91510.7889.81853.80411 %23 %28 %20 %18 %100 %Andel af udgiftertil statsveje 1980-2012Regionens vejnetsandel af detsamledestatsvejnet16 %31 %27 %17 %9%100 %Regionens vejnetsandel af det samledetrafikarbejde påstatsvejnettet12 %23 %26 %21 %19 %100 %
Kilde: Vejdirektoratet. Tabellen viser en opgørelse af investeringer i større projekter på statsveje, som eråbnet eller er igangværende fra 1980 til og med 2012 fordelt på de nuværende 5 regioner. Der er tale omregnskabstal, dvs. faktisk afholdte projektudgifter til og med 2012. Endvidere viser tabellen den aktuellefordeling af statsveje og trafikmængder mellem regionerne.Side 3/8
Med Aftale om en grøn transportpolitik fra januar 2009 blev der afsat betyde-lige midler til nye støre anlægsprojekter. Dette gav Vejdirektoratet et betydeligestørre anlægsportefølje end før 2009.Såfremt man ved besvarelsen af TRU 144 ønsker at inddele i faktisk afholdteinvesteringsudgifter til vejprojekterne ”før” og ”efter” Aftale om en grøn trans-portpolitik i 2009 kan taloplysningerne (forbruget) i forlængelse af forudsæt-ninger gennemgået ovenfor inddeles således:---Projektudgifter til og med 2008 (opgjort til prisniveau 2012).Projektudgifter fra 2009 til 2012 (opgjort til prisniveau 2012).Restbevilling for 2013 og frem (beregnes ud fra finanslovs-bevillingen fra 2012, da vi opregner i 2012-priser).I restbevillingen på finansloven for 2012 (projektbevillingen)fratrækkes afholdte projektudgifter for 2012 samt de projekt-besparelser, der fremgår af Transportministeriets Anlægstatustil Folketinget fra december 2012 (offentliggjorte besparelser).
-
I restbevillingen på finansloven i 2012 er der taget udgangspunkt i Vejdirek-toratets ”projektbevilling”, som er det ankerbudget, direktoratet har til atgennemføre projektet med (basisoverslag + 10 % reserve) jf. principperne i NyAnlægsbudgettering. Projekters 20 % uforbrugte reserve, som ligger i dencentrale reserve-portefølje, er ikke medregnet.Tabel 2.Opgørelse af projektudgifter ”før og ”efter” 2009 (pl 2012),afrundet tal.
Region
Udgifter tilstatsveje 1980-2008 (mio. kr.)
Udgifter tilstatsveje 2009-2012 (mio. kr.)
Udgifter tilstatsveje 2013-(mio.kr.)
I alt
Andel afudgifter af detsamledestatsvejnet
Regionernesvejnets andel afdet samledetrafikarbejde påstatsvejnettet
NordjyllandMidtjyllandSyddanmarkSjællandHovedstadenI alt
6.0059.79911.2908.0267.56842.688
292.4503.6252.7622.25011.116
04.8932.3683.0852.10312.449
6.03417.14217.28313.87311.92166.253
9%26 %26 %21 %18 %100 %
12 %23 %26 %21 %19 %100 %
Kilde: Vejdirektoratet. Tabellen viser en opgørelse af investeringer i større projekter på statsveje, som eråbnet eller er igangværende fra 1980 til 2008. Desuden viser den afholdte investeringer fra 2009-2012samt forventede investeringer fra 2013 for de igangværende større vejanlægsprojekter og fremfratrukket indmeldte besparelser jf. Anlægsstatus II (december 2012). Prisniveauet er opgjort til 2012.Endvidere viser tabellen den aktuelle fordeling af statsveje og trafikmængder mellem regionerne.Side 4/8
Sammenligner man tabel 1 og 2 ændres der ikke markant på den procentfor-delingen mellem regionerne, dog lidt mere til Region Midtjylland og lidtmindre til Region Nordjylland og Region Syddanmark.3.Vejprojekter i regionerne jf. TRU-144 besvarelsen.
I nedenstående tabeller vises de konkrete vejprojekter, som indgår i denregnskabsmæssige opgørelse over udgiftsforbruget til og med 2012, som eropsummeret i bevarelsen af TRU 144.

Tabel - Region Nordjylland, vejprojekter

mio.kr. (2012-priser), afrundet tal.E45 Handest-Årestrup (1992)Rute 40 Miljøprioriteret gennemfart SkagenRute 26 Nors omfartsvej (2006)E45 Nr. Sundby-Bouet, 1. etape (2007)E45 Nr. Sundby-Bouet, 2. etape (2010)Skalborg-SønderholmRute 26 Thisted Omfartsvej (1995)E39 Hirtshalsmotorvejen og E45Frederikshavnsmotorvejen (1996-2002)E45 Årestrup-Bonderup (1992)

Region Nordjylland, i alt

Kilde: Vejdirektoratet.Udgift til ogmed 2008716171616701341324.498280

6.005

Udgift2009-20120000290000

29

Udgift i alttil og med20127161716167291341324.498280

6.034

Side 5/8

Tabel - Region Midtjylland, vejprojekter

mio.kr. (2012-priser), afrundet tal.Rute 15 Bording-Funder (2012)Rute 18 Brande omfartsvej (2014)E45 Horsens-Nybro (Skanderborg) (1980)E45 Dørup-Hadbjerg (1994)Rute 26 Forbindelsesvej Skive (1996)Rute 15 Funder-Låsby (2016)Rute 18 Gjellerup-Herning (2006)E45 Hadbjerg-Randers S. (1994)E45 Hadbjerg-Randers-Handest (1994)Rute 15 Herning-Bording (2002)Rute 15 Herning-Snejbjerg (2008)Rute 18 Høgild-Brande (2008)Rute 15 Løgten-Tåstrup (1987)Rute 15 Låsby-Århus (2003)E45 Vejle – Horsens (1990)Rute 15 Niveaufri skæring, Grenåvej (2010)Rute 16/21 Omfartsvej Assentoft-Sdr. Borup (1996)Rute 18 Omfartsvej Brande (2000)Rute 52 Omfartsvej Lund (v. Horsens) (1997)Rute 13 Omfartsvej Nr. Snede (1997)Rute 26 Omfartsvej Viborg syd (1999)Rute 507 Ringboulevard Randers (1998)Ringvejen ved Århus (Hasle Ringvej) (?)Rute 26 Rødkærsbro (1998)Rute 16/21 S. Borup - Assentoft (Nordligt hængsel tilDjursland) (2014)Rute 18 Sinding-Gjellerup L. (2006)Rute 15 Skejby-Skødstrup (2008)Rute 34 Sunds omfartsvej (2012)Rute 15 Søften-Skejby (2010)

Region Midtjylland, i alt

Kilde: Vejdirektoratet.Udgift til ogmed 20087703971.189230089839381471033662836294683727824570103848229130202842541186

9.799

Udgift2009-2012675680001.24680005400059000000003512685238

2.450

Udgift i alttil og med2012753683971.1892301.24690539381471034163236294683761782457010384822913023528528086424

12.249

Side 6/8

Tabel - Region Syddanmark, vejprojekter

mio.kr. (2012-priser), afrundet tal.E20 Bedre vejforbindelse til Esbjerg Havn (2012)Rute 18 Brande-Give N (2011)Rute 18 Brande S-Riis (2008)Rute 28 Bredsten-Vandel (2012)E20ø Børup-Herslev (1994)E20 Lillebælt-Vejle S. (1994)(vest for Lillebælt 1970 og syd for Vejle 1980)E20 Rise Hjarup – Skovby (1981)E20 Skovby-Christiansfeld (1984)Rute 30 Diagonalvej syd om Give (2007)E20 Esbjerg-Kolding (1996-1998)Rute 28 Fredericiavej/Damhaven i Vejle (?)E20 Hjulby – Langeskov (1980)E20 Langeskov – Korsebjerg (1985)Rute 8 Nord om Sønderborg inkl. Alssundbroen(1981)E20 Indføring til Esbjerg (2004)Rute 8 Kliplev - Sønderborg (2012)Rute 8 Kliplev-Sønderb. OPP-andel (2012)Rute 9 Kværndrup-Svendborg (2009)Rute 24 Miljøprioriteret gennemfart GramE20 Middelfart-N. Aaby (2015)Rute 9 Odense-Ringe (2006)Rute 28 Omfartsvej Billund (1998)Rute 41 Omfartsvej Bovrup (1998)Rute 44 Omfartsvej Fåborg (2000)Rute 44 Omfartsvej Svendborg-Sørup (1996)Rute 18 Riis-Ølholm (2004)Rute 13/18 Riis-Ølholm-Vejle (2013)Rute 9 Ringe-Kværndrup (2008)E45 Skærup-Vejle N (2013)E45 Nørre Stenderup – Vejle N (inkl. Vejle Fjord)(1980)

Region Syddanmark, i alt

Kilde: Vejdirektoratet.Udgift til ogmed 2008011338-2409425326769582.297224801.068483441850738190944256372504053626201.763

11.290

Udgift2009-20126824811333000010000001731.137124015010000099803810

3.625

Udgift i alttil og med201268259349331409425326769592.297224801.068483443581.13786219150945256372504051.0342623811.763

14.915

Side 7/8

Tabel Region Sjælland, vejprojekter

mio.kr. (2012-priser), afrundet tal.Rute 22 Miljøprioriteret gennemfart Slagelse(2000)E20 Greve S-Solrød S (2016)Rute 21Holbæk-Vig, 1.etape (2006)Rute 21 Holbæk-Vig, 2. & 3. etape (2013)E20 Hundige-Greve Syd (Køge Bugt) (2008)E55 Nykøbing Falster omfartsvej (2014)Rute 9 Omfart Spodsbjerg/Tårs færgehavn (1983)Rute 22 Vestlig omfartsvej ved Næstved (1997)Rute 21 Omfartsvej Overby-Yderby (2000)Rute 23 Opgradering til Kalundborg Havn(Elverdam-Regstrup, Skovvejen) (2013)Ring 2 Rettestrup - Næstved Ø (Næstvej Omfartsvej)(2016)Rute 9 Omfartsvej Toreby (1997)E20 Ringsted-Skovse (Slagelse Øst) (1993)Rute 21 Roskilde V-Fløng (2012)Rute 22 Slagelse omfartsvej (2013)E47Rønnede-Udby (1990)E47 Udby – Ønslev (inkl. Farøbroerne) (1985)E47 Ønslev – Sakskøbing (inkl.Guldborgsundtunnelen) (1988)E20 Tilslutning Greve Centervej (1995)Rute 21 Tilslutning Roskilde Øst (1996)E20 Tilslutningsanlæg v. Slagelse (2001)E47 Ønslev-Sakskøbing (2007)Rute 14 Øst om Ringsted (2003)

Region Sjælland, i alt

Kilde: Vejdirektoratet.Udgift til ogmed 2008340382604240242535900635988416054.240690124437285131

7.964

Udgift2009-201201590605188500014012001.34739200000040

2.761

Udgift i alttil og med20123415938266544285242535914012635981.4313926054.240690124437289131

10.788

Side 8/8

Tabel - Region Hovedstaden, vejprojekter

mio.kr. (2012-priser), afrundet tal.E20 Amagermotorvejen (1996)E20 Avedøre Havnevej – Amager (1987)E20 Gl. Køge Landevej – Avedøre Havnevej (1983)E47 /rute 19 Forbindelsesrampe ml.Helsingørmotorvejen og Motorring 3 (Kbh. Havn)(2012)Rute 17 Frederikssundmotorvejen, 1. etape(2011/2012)Rute 6 Gørløse omfartsvej (2011)E47 Øverødvej-Klampenborgvej (1997)E47 Afslutning ved Mørdrup (1985)E47 Gl. Holte-Jægersborg (1997)Rute 16 Hillerød (1997)Rute 16 Nr. Herlev (Allerød) - Hovedlandevej 106(1981)E47 Øverødvej-Hørsholm S (1. etape) (2016)E20 Vallensbæk – Motorring 3 (1980)E20 M3-Vallensbæk Torvevej (2003)Rute 38 Miljøprioriteret gennemfart RønneE20 Brøndby (Holbækmotorvejen) – Gl. KøgeLandevej (1980)Rute 17 Motorring 4-Tværvej N(Frederikssundmotorvejen, 2. etape) (2015)Rute Omfartsvej Neksø (1996)Ring 5 Tværvejen (1999)Ring 4 Tåstrup-Frederikssund (Udbygning afMotorring 4) (2014)E47 Udbygning af Motorring 3 (2008)E47 Udbygning Kongevejen, Helsingør (2009)Ring 16 Vestbroen, Skovdiget (2010)

Region Hovedstaden, i alt

Kilde: Vejdirektoratet.Udgift til ogmed 2008467101.4670300153929476602380588108344901624402.259332

7.568

Udgift2009-20120001121.191185000001780000180008011525184

2.250

Udgift i alttil og med2012467101.4671121.4911865392947660238178588108344918016244802.37458187

9.818