Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1198046_0001.png
1198046_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. december 20122012-3785
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 142:

Kan ministeren bekræfte oplysninger i artiklen "Tunge IC4-tog risikerer atødelægge Banedanmarks nye skinner" på www.ing.dk d. 27. november 2012om, at IC4 togene på grund af deres høje vægt vil forvolde skade på skinner ogsveller i forbindelse med opbremsning, herunder på banen nord forLimfjorden, og i bekræftede fald bedes ministeren oplyse, hvilke konsekvenserdette problem vil få for togdriften med hensyn til kørehastighed og rejsetid?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:”Banedanmark har i 2012 fornyet størstedelen af jernbanestrækningen mellemAalborg og Frederikshavn. Fornyelsesprojektet er – som det første i Danmark –udført og kontrolleret i forhold til en række nye EU-bestemmelser. I dennekontrol har det vist sig, at Banedanmark manglede dokumentation foroverholdelsen af nogle krav i EU-bestemmelserne i relation til én ud af 12anvendte sporkonstruktioner på strækningen i forhold til kørsel med andretogtyper (herunder IC4) end de hidtil benyttede.På baggrund af kontrollen er der igangsat test for at be- eller afkræfte, om EU-kravene for sporkonstruktionen kan opfyldes. Den første af to test viser, atsporkonstruktionen overholder EU-kravet med en væsentlig margin. Denanden test vedrører langtidspåvirkninger og er fortsat under udførelse. Indtilresultatet af denne anden test foreligger, kan der ved kørsel med IC4-tog påstrækningen blive tale om at nedsætte hastigheden på strækningen til 80 km/tpå maksimalt otte steder. Denne løsningsmodel er godkendt af projektetsassessor. Dette vil medføre et tidstab på omkring ét minut per tog per retning,hvilket vil kunne absorberes i køreplanen. Dermed vil passagererne ikke oplevenogen påvirkning af rettidigheden.Hvis den igangværende udestående test af den omtalte sporkonstruktionstyperesulterer i en godkendelse ift. EU-reglerne, vil hastighedsnedsættelserne
ophøre. Hvis resultatet ikke kan føre til en godkendelse, skal der foretagesnogle arbejder på strækningen, f.eks. en forstærkning af sporkonstruktionen påfå, begrænsede dele af strækningen. Det vurderes, at dette arbejde i givet faldvil være af et så begrænset omfang, at forbedringen vil kunne foregå udenændringer i køreplanen eller gener for passagererne.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen