Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1198044_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. december 20122012-3726
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 133:

Mener ministeren ikke, at det er konkurrenceforvridende, at det er muligt forvognmænd at opnå rabatter på broafgifter, hvorimod denne form for rabatterikke er tilgængelige for togoperatører?

Svar:

Den faste forbindelse over Storebælt er brugerbetalt og lånefinansieret. Gældenafdrages på grundlag af dels betalingen fra brugerne af vejforbindelsen, dels enfast, pristalsreguleret årlig betaling fra Banedanmark for brugsretten til jern-baneforbindelsen. Banedanmark forestår afgiftsopkrævningen fra jernbane-operatørerne.Banedanmark opkræver i 2012 6.156,99 kr. eksklusive moms for et godstog forat benytte Storebæltsforbindelsen. Et godstog har typisk 20–30 godsvogne. Detbetyder, at det koster omkring 200–300 kr. pr. godsvogn at krydse Storebælt.Listeprisen for passage af Storebælt for en lastbil med en længde på mellem 10og 20 meter er 868 kr. eksklusive moms. Alle trafikanter, der benytter BroBizz,får 5 pct. rabat. De største erhvervskunder på Storebælt har mulighed for atopnå en omsætningsrabat på op til 8 pct. Prisen for at transportere eksempelvisen sættevogn over Storebælt kan dermed komme ned på knap 759 kr. eksklusi-ve moms.Da prisen for at transportere en sættevogn over Storebælt dermed er mere enddobbelt så høj som gennemsnitsprisen pr. banegodsvogn, er det svært at få øjepå det konkurrenceforvridende aspekt i, at banegodstrafikken ikke kan opnårabat.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen